• בלוג
  • טיפים ומידע – איך לבחור דומיין ולמה דומיין ישראלי?

טיפים ומידע – איך לבחור דומיין ולמה דומיין ישראלי?

    טיפים ומידע – איך לבחור דומיין ולמה דומיין ישראלי?

    פורסם ב 26-02-2020

    כבר בשלבים הראשונים של מימוש היוזמה העסקית, השירות המקורי או העסק הטרי – מומלץ ליצור זהות אינטרנטית ייחודית, אשר תהווה בסיס מיתוגי חשוב לנוכחות הייחודית של כל מיזם או עסק, ברשת ומחוץ לה. זה אומר – לשריין דומיין (או בעברית: שם מתחם) מתאים.

    לרשום דומיין משמעותו לייצר נכס דיגיטלי עצמאי, המהווה את הכתובת האינטרנטית הקבועה לעסק או לרעיון. הוא יכול לשמש ככתובת האינטרנטית של אתר מידע על העסק, של החנות הוירטואלית שלו, לשמש כדף נחיתה, וכמובן – כתובת מייל עסקית ובסיס להפניות מרשתות חברתיות.

    הדומיין מאפשר למקים העסק לשמור לעצמו זהות עצמאית, ולא להסתמך בפעילותו על פלטפורמות אשר יכולות לשנות כללים בפתאומיות, או להפסיק פעילות.
    לכן – חשוב לבצע את תהליך בחירת הדומיין (שם המתחם) בצורה הטובה ביותר.

    10 דברים שחשוב לדעת על בחירת דומיין

    1. חשוב: הבינו מי הקהל – אם הפנייה היא לקהל ישראלי – מומלץ לרשום דומיין ישראלי בסיומת IL. (אם מדובר בעסק מסחרי, ב-co.il, ארגון ללא מטרת רווח ב-Org.il). הרוב המוחלט של הארגונים המשמעותיים בישראל מחזיקים דומיין ב-IL! אם הפנייה היא לקהל זר (או ישראלי וזר) – מומלץ לרשום את השם בשתי סיומות – סיומת ישראלית כדי להגן על המותג בשוק המקומי, וזרה (.com, .biz וכד’) – כדי לפנות עם אותה כתובת גם ללקוחות בחו”ל.
    2. שם קליט חשוב יותר משם “מדויק”- מומלץ לתת עדיפות לדומיין קליט וזכיר המכיל את מה שתרצו שהגולש יזכור, בלי להעמיס עליו פרטים מיותרים.
    3. בחרו שם שקל לבטא ולאיית- כל ששם הדומיין הוא פשוט, קצר ומדויק יותר, וכן פחות מבלבל לאיות, כך יהיה קל לאנשים לקלוט בקלות את שם האתר. למשל, אם בשם החברה יש אותיות שאין להן מקבילה באנגלית, כמו צ’, ח’ וכו’ כדאי להימנע מ”תרגום מילולי”.
    4. לוותר על מקפים ומילות קישור- כאשר מדובר בדומיין, מקפים ומילות קישור הם לרוב מיותרים. רוב האנשים לא זוכרים אם צריך להפריד באמצעות מקף, וחווית המשתמש שלהם נפגעת. עוד מילה שכדאי להימנע ממנה היא “the” (ה’ הידיעה) בתחילת שם הדומיין (אלא אם היא חלק משם העסק המוכר באנגלית).
    5. חשוב להגן על הדומיין מ”זליגת תעבורה”: אם קיים חשש שהגולשים יגיעו לאתרים ששמם דומה לשם האתר של העסק או המוצר ניתן לרשום דומיינים דומים לשם הדומיין הראשי ובגרסאות דומות לשם המרכזי (בצורות איות שונות, או עם ובלי מקף וכד’) -ולהפנות גם אותם לאתר שלכם. זאת, כדי למנוע בלבול בקרב הגולשים, אשר עלול לגרום ל”זליגה” של תעבורה שנועדה לאתרכם, אולם הגיעה לאחרים ואפילו מתחרים בגלל שם דומה.
    6. מילות מפתח או שם המותג? הרבה פעמים קיימת ההתלבטות אם להכניס לשם הדומיין מילות מפתח כלליות, כדי להגדיל את החשיפה של האתר – אולם הדבר עלול לגרום למנועי החיפוש לסמן את האתר ככזה המכיל תוכן לא אכותי. גם בהיבט זה, וגם בהיבט מיתוגי – כדאי להתמקד בשימוש בשם המותג.
    7. שימו לב לזכויות קנין רוחני – חשוב לשים לב שהשם שנבחר לא מפר זכויות מסחריות של מותג אחר, בעיקר סימני מסחר.
    8. הערכה נכונה לתקופת הרישום – האם יש צפי לפעילות עם אותו שם למותג כמה שנים קדימה, או שמדובר במיזם חד פעמי? כדאי לבחור בהתאם את תקופת הרישום: ב-IL ניתן לרשום את הדומיין לתקופה של שנה עד חמש שנים. כמובן חשוב לזכור לחדש אותו בסיום התקופה. (פעולת החידוש מתאפשרת שלושה חודשים לפני מועד הפקיעה, כרוכה בעלות ונקראת “”RENEW).
    9. הקפידו שהדומיין יהיה רשום על שם בעל העסק או החברה כמחזיק – מאד חשוב שפרטי מחזיק הדומיין במרשם שמות המתחם יהיו של בעל העסק , או של החברה. לא על שם חברה אחרת, או עובד בעסק שאינו בעל הזכויות. זה ימנע מצב עתידי שבו הנוכחות האינטרנטית משגשגת, עם כמות מכובדת של גולשים ומוניטין שצבר מיקומים טובים במנועי חיפוש – ובעל העסק ימצא את עצמו תלוי בגורם אחר מלבדו, כדי להמשיך ולהשתמש בדומיין שעליו רשום האתר או השרות.
    10. מי יכול לרשום את הדומיין עבור בעל העסק? – את בקשת הרישום ניתן לבצע בקלות באמצעות הרשמים המוסמכים לרישום שמות מתחם, שהוסמכו ע”י איגוד האינטרנט הישראלי לאחר שנבדקו ע”י האיגוד, ועומדים בקריטריונים טכנולוגיים ושירותיים שנקבעו לשם כך. הרשמים השונים מציעים למשתמש הקצה שירותי רישום וכן מגוון שירותים משלימים שניתן לבחור להוסיף – כגון אחסון, בניית אתר, שירות דואר אלקטרוני וכו’. גם חברות נוספות, כגון חברות פיתוח אתרים או משרדי פרסום יכולות להציע את השירות הזה. בכל מקרה – שתי נקודות שירותיות שחשוב לדרוש: ודאו כי אתם אלו שתקבלו התראות על הצורך בחידוש הדומיין וכי נשמרת לכם האפשרות להעברת הדומיין לרשם או נותן שירות אחר אם תרצו לעשות זאת בעתיד.

    דומיין כחול לבן – כל מה שחשוב לדעת על דומיין ישראלי ב- IL.

    • דומיין ישראלי (il) מאובטח – המערכות של מרחב il מאובטחות ברמה הגבוהה בעולם. מרחב il הוגדר כ”תשתית קריטית” של מדינת ישראל, ומוגן בהתאם! (עליכם לדאוג, בנוסף, לאבטחת האתר שלכם!)
    • דומיין ישראלי (il) משפר את ה- SEO (דירוג תוצאות החיפוש) של האתר – שימוש בדומיין עם סיומת מקומית עשוי לשפר את דירוג תוצאות החיפוש לקהל ישראלי.
    • דומיין ישראלי (il) = גאווה ישראלית – 97% מהדומיינים ב-IL הם של ישראלים!
    • לדומיין ישראלי (il) יש שירות בשפה העברית – הרשמים המוסמכים לרישום דומיינים והמרשם באיגוד האינטרנט הישראלי, נותנים שירות אנושי בעברית, לפי זמני עבודה בישראל.
    • דומיין ישראלי (il) – כי לכל הגדולים יש! – ל-77% מהעסקים הגדולים (מעל 100 עובדים) יש דומיין ישראלי. למי למשל? שטראוס-עלית, לאומי, כללית, ממשלת ישראל, ynet, תאגיד השידור הישראלי, חבר וכד’.
    • דומיין ישראלי (il) מגן על המותג שלכם – יש לכם עסק בישראל? רשמו דומיין ישראלי כדי להגן על המותג שלכם בשוק המקומי. הלקוחות שלכם גם בחו”ל? רשמו את הדומיין שלכם גם בסיומת ישראלית וגם בסיומת בינלאומית. חבל שמישהו אחר ירשום את שם העסק שלכם בכתובת ישראלית שלא משוייכת אליכם.
    • דומיין ישראלי (il) נותן לכם סיכוי גבוה למצוא שם אטרקטיבי ופנוי – עשרות אלפי דומיינים בעלי שלושה תווים, ולמעלה ממיליון בארבעה תוים עדיין פנויים לרישום! רשמתם דומיין בסיומת אחרת? רשמו גם ב-il, יש סיכוי גבוה שהדומיין עדיין פנוי!
    • דומיין ישראלי (il) תורם לקהילה – המרשם של IL מנוהל ע”י איגוד האינטרנט הישראלי (ע”ר). ההכנסות מרישום דומיינים חוזרות לקהילת האינטרנט הישראלית לפיתוח ויציבות התשתית של מרחב IL ושלל מיזמים לטובת הציבור. בין מיזמי האיגוד: נטיקה – כלים להתנהלות חברתית ברשת; Block – מרכז הגנת סייבר לאזרחים, פעילות למניעת צנזורה על האינטרנט וכד’.

    הדומיין הוא רק ההתחלה. המון בהצלחה!

    **מוגש מטעם איגוד האינטרנט הישראלי (ע”ר)

    השותפים שלנו

    Skip to content