• בלוג
  • מחשוב ענן – יתרונות וחסרונות

מחשוב ענן – יתרונות וחסרונות

    מחשוב ענן – יתרונות וחסרונות

    פורסם ב 01-09-2019

    information-security

    מהו מחשוב ענן?

    מחשוב ענן הוא טכנולוגיה המאפשרת אספקת אמצעי מחשוב כגון שרתים, אחסון מידע, בסיסי נתונים, תוכנות וכדומה דרך הענן. במילים אחרות, אמצעי המחשוב השונים “מתקיימים” ופועלים מחוות שרתים (שגם עליהן כתבנו כאן), המהוות את החלק הפיזי בכל ענן.

    יתרונות

    מהירות

    הטכנולוגיה מאפשרת לארגון או בית עסק להפעיל שירות אחסון מידע בענן במהירות ובאופן ידידותי למשתמש. יעילות זו מהווה גורם משמעותי לכל ארגון הזקוק לאחסון מידע, יישומים ובסיסי נתונים בענן.

    חסכון בעלויות

    במיוחד בעלויות ה-IT. עסקים מכל סוג וגודל מתקיימים על מנת להרוויח כסף, תוך כדי שמירה על הוצאות תפעוליות ברמה המינימלית. בעזרת אמצעי מחשוב בענן, יכולים עסקים לחסוך בעלויות באופן משמעותי בזכות העובדה שאין צורך בהקמה, ניהול ותחזוקה של תשתית מחשוב מקומית. הצורך בהשקעת כספים להקמה של מרכז נתונים פרטי של בית העסק והתפעול שלו מבחינת חשמל, קירור ותחזוקה שוטפת, למעשה מתבטל. בית העסק משלם רק עבור המשאבים בהם הוא משתמש הלכה למעשה במסגרת השירות. כמו כן, יכול בית העסק להתנתק מהשירות בכל עת ולעבור לספק אחר.

    אמינות

    מרבית שירותי הענן, כפלטפורמת שירות מנוהלת (כולל המחשוב על נדבכיו השונים) אמינים הרבה יותר מאשר תשתית IT מקומית. כהוכחה, הספקים השונים מבטיחים בהסכמי השירות שלהם (SLA) זמינות של עד 99.99% במשך 24/7/365, בנוסף למנגנוני גיבוי והתאוששות מאסון במקרה של כשל שרת האחסון. במצב זה, יכול בית העסק להיות סמוך ובטוח כי יתאפשר לו להתאושש במהירות וביעילות במקרה של תקלה בקנה מידה גדול, ולהפעיל מחדש את בסיסי הנתונים, היישומים והשירותים המקוונים שלו .

    נגישות מכל מקום בכל עת

    אחסון מידע על הענן מאפשר לכל עובדי הארגון לגשת למידע בענן מכל מקום בעולם ובכל זמן, ללא קשר לגורם היוצר קשר עם שירות הענן: מחשב, לפטופ, טלפון חכם או אייפד. נגישות זו תהווה יתרון אף יותר במידה והארגון ביצע גיבוי בענן. ניתן לבצע את הגיבויים מכל מקום בעולם, בעת הצורך.

    מודולריות

    בית העסק או הארגון יכול להגדיל או להקטין את המשאבים המסופקים במסגרת השירות בהתאם לצרכיו ודרישותיו. באופן זה, במידה ולמשל עומס העבודה על שרתי ה-IT קטן, אין חשש שהמשאבים והשירותים יבוזבזו – ניתן להקטין אותם ולחזור להגדיל אותם בעת הצורך.

    חסכון בכוח אדם

    מחשוב ענן, בשונה מתשתית IT מקומית בארגון, מאפשר לארגון לחסוך את עלויות כוח האדם הדרושות לניהול ותחזוקה של ה-IT ולהעביר אחריות זו לגורם חיצוני אשר זוהי המומחיות שלו, בכפוף להסכם שירות המבטיח עדכוני תשתית, תחזוקה, גיבויים ושדרוגים מספק השירות. הארגון יכול ליהנות מהקצאת כוח האדם הנוספת, ולהקצותו לשם פיתוח וגדילת הארגון ומערך השירותים הניתנים דרכו ללקוחותיו.

    יתרון תחרותי

    היות ושימוש בשירות מבטל את הצורך בהקמת ותחזוקת תשתיות IT, הארגון או בית העסק נהנה מיתרון תחרותי עקב החיסכון במשאבים והיכולת להקצות אותם לייעודים אחרים. כך, יכול הארגון להתמקד בפיתוח יישומים, מוצרים ושירותים אשר יהוו עבורו יתרונות בשוק בו הוא פועל. תשתיות ואחזקת ה-IT מנוהלים על ידי ספק השירות, כך שהארגון יכול “לשכוח” את מישור הטכנולוגיה הדרושה למערך ה-IT ולהתמקד בעסקים, שיווק ושירות.

    חסרונות

    זמינות לתיקון תקלות טכניות

    ספקי שירותי ענן מטפלים במספר לקוחות, לפעמים אפילו במספר גדול מאד של לקוחות וכמו בכל מערך IT, ייתכנו תקלות טכניות. הספק יגדיר ברוב המקרים סדרי עדיפות לטיפול בתקלות ולא תמיד תטופל התקלה של הארגון. לדוגמה, אם קיימת תקלה חמורה יותר בתשתיות המסופקות לארגון X, עלול ארגון Y לחוות קשיים ולעיתים אף לא יוכל כלל לגשת למידע שלו, ליישומים ולשירותים בענן עד שיטופלו התקלות היותר דחופות.

    תלות בקישוריות לרשת האינטרנט

    כל טכנולוגיה המתבססת על ענן תלויה לחלוטין ברשת האינטרנט. ארגון ללא תשתית אינטרנט יציבה ומהירה (רוחב פס), לא יוכל ליהנות מיתרונות הענן הרבים. בנוסף, תקלת קישוריות לרשת האינטרנט עשויה למנוע מהארגון גישה למידע שלו בענן.

    אבטחה

    מאחר ותשתית ענן מהווה מעין נקודת גישה לתשתיות הארגון המשתמש בה, עלול שירות הענן להוות לארגון או לבית העסק מקור לפרצות אבטחה. על אף העובדה כי ספקי שירותים אלה מיישמים לרוב את הסטנדרטים הגבוהים ביותר של אבטחה, ואף על פי שהם מציגים אישורים עדכניים אודות אבטחת מידע, אחסון מידע אצל ספק שירות חיצוני לארגון או לבית העסק – עלול לפתוח פתח לסיכוני אבטחת מידע. משמעותה של קבלת שירותי ענן היא בהכרח מתן גישה גישה למידע עסקי חשוב לגורם חיצוני, ולעיתים מידע רגיש. הקלות ברכישת שירותי ענן והגישה הקלה למידע בענן, עלולות לאפשר להאקרים לסרוק, לזהות ולנצל פרצות במערכת הענן עצמה. לדוגמה, בארכיטקטורת מחשוב ענן רב-שכבתית, שבה מתארחים מספר משתמשים באותו שרת, האקר עלול לנסות לפרוץ את הנתונים של משתמשים אחרים המתארחים ומאוחסנים באותו שרת.

    מיתוג ומיגרציה

    למרות ההבטחה של ספקי מחשוב ענן כי השירות גמיש וקיימת אפשרות תמידית למיגרציה של המידע לספקים אחרים, עדיין לא ניתן למתג ארגונית שירותי מחשוב ענן של ספקים, ועדיין קשה להעביר יישומים אשר פותחו בפלטפורמה מבוססת דוט-נט, לפלטפורמה מבוססת לינוקס.

    מגבלות שליטה

    תשתית הענן נמצאת בבעלות מלאה של ספק השירות, מנוהלת על ידו ומנוטרת על ידו. לפיכך, השליטה של הלקוח על התשתית היא מינימלית עד מזערית. הלקוח יכול רק לנהל את היישומים, המידע והשירותים המקוונים שלו אולם לא את התשתית עצמה. משימות ניהוליות מרכזיות כגון גישה לקבצי השרת, עדכון מערכות הפעלה ולעיתים אף התקנת תוכנות – עלולות שלא להיות בשליטתו של הלקוח, אלא בשליטתו של הספק.

    סיכום

    מחשוב ענן נמצא בכל מקום – למעשה, מדובר בטכנולוגיית הענן בה אנו עושים שימוש מדי יום ביומו, במודע ולא במודע. מבחינה ארגונית ועסקית, מדובר בתשתית בעלת יתרונות רבים שיכולים לחסוך זמן ומשאבים, ולסייע בפינוי כוח אדם למשימות חשובות אחרות. למעשה, מרבית האחריות על תשתיות ה-IT מוסרת לחלוטין מעסק המשתמש בשירות זה.
    כמובן שכמו בכל דבר, ישנם גם חסרונות לא מבוטלים, אך ניתן להתגבר עליהם עם מספיק ידע ותמיכה. לעיתים, חסרונות אלה יבואו דווקא לטובת בית העסק, ואולי אפילו יתאימו לו.

    השותפים שלנו

    • js-partners-02
    • js-partners-03
    • js-partners-04
    • js-partners-06
    • mariadb-icon
    • docker-icon
    • nodejs
    Skip to content