שרותי ענן לעסקים

    שרותי ענן לעסקים

    פורסם ב 15-06-2025

    information-security

    עסקים רבים (למעשה, כמעט כל עסק בימינו) צורכים שרותי מחשוב כלשהם. אפילו “סתם” מחשב משרדי בעל וותק (אנחנו לא רוצים להגיד ישן) המשמש לתיעוד לקוחות, קבלות ופעולות עבודה, נחשב לשרותי מחשוב. לחלופין, עסק יכול להתבסס לגמרי על שרותי מחשוב – לדוגמה, פיתוח של אפליקציה על גבי פלטפורמה ממוחשבת.
    שרותי ענן לעסקים נועדו להנגיש לעסקים את שרותי המחשוב שהם צריכים, ולעשות זאת באופן שעונה על הצרכים של כל עסק מכל שרות: אבטחה, גמישות, ביצועים ואמינות.

    אם פעם הענן היה מעין מושג שידוע למעטים, הרי שבעשור האחרון זהו אחד מהמושגים הטכנולוגיים הכי מוכרים בעולם. ניתן לייחס את עלייתו לשימוש הנרחב בסמארטפונים, להצלחתן המסחררת של חברות כמו גוגל, אמאזון ואפל, ולצורך הגובר של כולם בטכנולוגיה נגישה ועוצמתית, מבלי להזדקק לשדרוגים או להשקעה כספית גבוהה.
    גם למגיפת הקורונה יש חלק ניכר בעניין – עסקים נאלצו לעבור לתצורת עבודה ממוחשבת, ולהתגבר במהירות על כללי הריחוק הנוקשים. הדרך המהירה, היעילה והחסכונית ביותר לעשות זאת, הייתה באמצעות שימוש בתשתיות הענן.

    ואכן, שרותי ענן לעסקים הפכו לאחד המוצרים הנצרכים ביותר בעולם.
    עד כמה נצרכים? בואו נסתכל על סטטיסטיקות:

    גרף המתאר את צמיחתם של שירותי מחשוב בענן. הגרף מתחיל מצד שמאל, ומראה שבשנת 2024 שווים של שרותי הענן הגיע למעל ל-700 מיליארד דולר, ונגמר בצד ימין, בשנת 2034, בה שרותי הענן צפויים לעבור את שווי ה-5000 מיליארד דולר.
    • שווי הענן, באופן כללי, עתיד להגיע לכ-947 מיליארד דולר עד שנת 2026. זאת על פי מספר מקורות, ביניהם מגזין BusinessWire.
    • על פי סקירה של NextWork (ועוד רבים אחרים), כ-96% (!) מהעסקים בעולם משתמשים בשרותי מחשוב ענן בהיקף כלשהו.
    • הסקר הזה, שבוצע על ידי Spacelift (אין קשר לנאס”א), מצא כי כ-94% מכלל העסקים שהתחילו להשתמש בשרותי ענן לעסקים הבחינו בשיפור באבטחת התשתיות הכוללת שלהם.

    מהם שרותי ענן לעסקים

    הענן

    מרבית האנשים שומעים על הענן בעיקר בהקשר של גיבויים ושמירת קבצים. כך, יוצא שהענן נתפס כדבר יחסית מופשט, מעין “איזור דמדומים” המתקיים יש-מאין ברשת האינטרנט, ונראה רק על ידי תשתיות ה-Front End שלו – כלומר, ממשקי המשתמש של השרותים השונים. השם “ענן” אינו תורם בהרבה להבנה שהענן למעשה מבוסס בעולם הפיזי.
    הרי גם תשתיות וירטואליות אינן יכולות להתקיים ללא ביסוס כלשהו בעולם החומרי. אז ממה הענן “עשוי”?

    חוות שרתים – מבנים גדולים המכילים כמות גבוהה של שרתים בעלי יכולות ביצוע ועיבוד גבוהות (יחסית). מרבית השרתים בחוות השרתים מחוברים אחד לשני בצבירים, ומשתפים פעולה כדי ליצור “סופר שרת” – שרת המשלב את יכולות העיבוד ואת שטח אחסון הנתונים של כל השרתים גם יחד.
    חוות שרתים הן דבר מורכב הרבה יותר מהפסקה האחרונה. לכן, בשבילכם, כתבנו עליהן בהרחבה.

    שרתי ענן – מחשבים, הפועלים מתוך אותן חוות שרתים. מחשבים אלה זהים כמעט לגמרי למחשבים שאתם מכירים מהבית ומהמשרד. הם בעלי זיכרון פנימי נדיף (RAM), יחידות עיבוד (מעבדים), כונני אחסון נתונים, ולעיתים אף מעבדים גרפיים (GPU).
    תפקידם של השרתים הוא לאחסן (או, במינוח “מקצועי”, לארח – Hosting) שרותי מחשוב ורשת שונים, ולנהל את התקשורת בין אותם שרותים למשתמשים. לעיתים, השרתים הם עצמם שרותי המחשוב.

    תשתיות – מה שמחבר בין המשתמשים על גבי רשת האינטרנט לבין השרתים, ומאפשר להם להשתמש בהם ובשרותים אותם הם מארחים.

    שרותים לעסקים

    אם כן, המושג “שרותי ענן” מתייחס לשרותי מחשוב שונים אשר מתארחים על השרתים בחוות השרתים, ולעיתים לשרתים עצמם. שרותים אלה, והשרתים המארחים אותם, יתאימו במרבית המקרים לשימושם של עסקים, מאחר והם עונים לצרכי שימוש עסקי וארגוני, כלומר, בהיקף רחב יותר מההיקף הפרטי.

    עננים עם אייקונים של צגים, מחשבים נידים וכדומה, בכל אחד כתוב סוג אחר של שרותי ענן. מימין לשמאל: IaaS, PaaS ו-SaaS.

    ניתן לסווג שרותי ענן לעסקים (ושרותי ענן באופן כללי) לשלושה סוגים עיקריים. כל סוג תלוי בצורת השימוש בו ובאופן פעולתו.

    הסוג הראשון, והנפוץ ביותר, הוא SaaS, או תוכנה כשרות (Software as a Service).

    שרותי ענן הפועלים בתצורת תוכנה כשרות הם כאלה הנגישים למשתמשים דרך דפדפן האינטרנט ו/או דרך יישומון (לרוב כזה המיועד לסמארטפון).

    סוג זה נמצא בשימוש הנרחב ביותר הן על ידי עסקים והן על ידי משתמשים פרטיים, מאחר ו:

    • תוכנות כשרות משתמשות במשאבי מחשוב בצורה יעילה וחסכונית יותר, בניגוד לתוכנות המותקנות על מחשב. אמנם שימוש בהן מעלה את צריכת המשאבים של הדפדפן, וגם האפליקציות לעיתים “כבדות” יותר, אך לעומת תוכנות “אמיתיות”, עדיין מדובר בחסכנות במשאבים.
    • זמינות דרך הדפדפן או דרך אפליקציה מהווה יתרון משמעותי לכל מי שצריך שרות זמין ללא הצורך בהתקנות או ברישיונות שימוש מרובים.

    דוגמאות: ג’ימייל (Gmail), דרופבוקס (Dropbox), סיילספורס (Salesforce)

    הסוג השני, הנמצא בשימוש בעיקר על ידי עסקים, הנו IaaS – תשתית כשרות (Infrastructure as a Service).

    תשתית כשרות מתייחסת לאספקת משאבי ותשתיות מחשוב “גולמיים” על ידי ספק חיצוני, דרך הרשת, ומתוך הענן. תשתיות אלה כוללות כוח עיבוד, שטח אחסון נתונים, ולמעשה, שימוש בחומרה דרך רשת האינטרנט. במילים אחרות, תשתית כשרות מהווה “השאלה” של משאביהם וכוחם של שרתי ענן לטובת תשתיות וחומרה בעלי יכולות “פחותות”.

    דוגמאות: AWS של אמזון, GCE של גוגל, Azure של מייקרוסופט

    הסוג השלישי, PaaS – פלטפורמה כשרות (Platform as a Service) הוא למעשה שילוב של שני הסוגים הקודמים.

    במסגרת פלטפורמה כשרות, המשתמש שוכר/קונה הן את משאבי החומרה, רוחב הפס ומערכת ההפעלה (בדומה ל-IaaS); והן את הסביבה בה רצה התוכנה (בדומה ל-SaaS). כלומר, אספקת פלטפורמה שלמה, הזמינה דרך רשת האינטרנט.

    דוגמאות: SAP Cloud, Red Hat OpenShift, Oracle Cloud Platform

    יתרונות

    שרותי ענן מביאים איתם חבילה שלמה של יתרונות לכל מי שצריך שרותי מחשוב כלשהם. כאשר מדובר בשרותי ענן לעסקים, יתרונות אלה כפלים ומכופלים. כל עסק, בין אם מדובר בעסק של אדם אחד או בחברה בינלאומית המעסיקה עשרות-אלפי עובדים, יכול להפיק תועלת משרותי הענן המוצעים לשימוש ארגוני ועסקי.
    אך לפני שנשטח בפניכם את רשימת היתרונות הנרחבת (ושני חסרונות), ננקז אותה לכדי מילה אחת אשר לדעתנו היא בסיס שאיפתו של כל עסק, בכל מישור אפשרי: יעילות. ככל שעסק פועל ביותר יעילות, כך הוא יכול להגדיל את רווחיו ולצמצם את הפסדיו. כלומר, להצליח.
    שרותי הענן השונים מסייעים לעסקים להגיע ליעילות מירבית באמצעות הקניית היתרונות הבאים:

    מנעול בתוך ענן תלת-ממדי שנמצא על מעגלים חשמליים. מייצג את האבטחה המוגברת המתקבלת בשימוש בשרותי ענן לעסקים.

    אבטחה מוגברת

    סביבת הענן כולה – התשתיות, השרתים, חוות השרתים, השרותים עצמם – נהנית מרמות אבטחה גבוהות משמעותית ביחס לשרותים אחרים בתחום. ספקי הענן מודעים לכך שעסקים אינם משתמשים בשרותיהם כעניין של מה בכך, ושהנכסים המתארחים על שרתיהם הנם בעלי חשיבות רבה. אין זה משנה אם מדובר בשרת וירטואלי לאחסון גיבוי העתק של המערכת, או בפלטפורמת פיתוח שלמה.
    יתרה מכך, הקמת תשתיות ענן היא עסק יקר ומורכב, כך שספקי הענן דואגים גם לנכס שלהם (וכמובן, למוניטין).

    חוות השרתים עצמן – הבסיס לענן – נמצאות גם הן, מהבחינה הפיזית, תחת אבטחה כבדה. מרביתן אף נמצאות מתחת לאדמה או במקומות אסטרטגיים ומוגנים מפני “פגעי כוח עליון”, וגם כנגד נזקים מעשה ידי אדם, בין אם במתכוון ובין אם בשגגה.

    ביצועים

    לא קשה לנחש כי חלק משרותי הענן, במיוחד הנרחבים שבהם, מצריכים משאבים רבים על מנת לפעול באופן חלק. אם נעצור לחשוב על כך, גם אלה הפחות נרחבים דורשים לא מעט (שאלו מפתח תוכנה בסטארטאפ קטן כמה משאבים פלטפורמת הפיתוח עליה הוא עובד דורשת).
    ספקי הענן מודעים גם לכך, ולכן, שרתי הענן בנויים כך שיספקו משאבים המתאימים לכל דרישה, ויפעלו באופן אופטימלי. זאת גם אחת הסיבות לכך שהשרתים בתוך חוות השרתים מחוברים בצבירים (כפי שציינו בפסקאות הראשונות, זוכרים?), ויוצרים “סופר שרת”. יותר קל לתחזק ולקרר כמות גדולה של שרתים יחידים מאשר מחשב אחד גדול, עם אינספור חלקים המצריכים קירור ברמה של מקרר תעשייתי.

    נגישות

    הגישה לשרותי הענן מתבצעת דרך רשת האינטרנט. כלומר, אם יש מכשיר בעל חיבור לאינטרנט ועם צג עובד (הרי צריך לראות מה עושים), ניתן לגשת לשרות הענן הרלוונטי. ניתן לעבוד מכל מקום, לשתף מידע ארגוני מכל מקום, ולמעשה, העסק אינו תלוי יותר בהימצאות עובדיו במשרד.

    יתרון הנגישות של שרותי הענן הציל אינספור עסקים מקריסה מוחלטת בתקופת הקורונה. היא עזרה להם להתגבר על הגבלות הריחוק, ולהמשיך לתפקד גם כאשר העובדים לא יכלו לצאת מהבית.
    נגישותם של שרותי ענן לעסקים מסירה מהעסק ומעובדיו את הצורך בהתקנת תוכנות, רכישת רשיונות שימוש, בדיקת תאימות והתאמת דרישות מערכת, התקנת ספריות קבצים וכיוצא בזה.
    הלכה למעשה, ניתן לנהל ארגון שלם על שלל פעולותיו דרך הענן, מבלי לצאת מהבית.

    חסכון בעלויות

    ענן עם סמל של דולר בתוכו מוריד גשם של חצים, כלומר, חסכון במשאבים, המתקבל משימוש בשרותי ענן.

    שרותי הענן חוסכים ממשתמשיהם את הצורך בהקמת ואחזקת תשתיות מחשוב. רכישת חומרה ותוכנה, התקנות, ספריות קבצים, אחזקה ותחזוקה, צריכת חשמל, הקצאת מקום לאחסון התשתיות, כמו גם שכירת צוות IT למטרות אלה (או ביצוע הפעולות על ידי הלקוח עצמו) וטיפול בתקלות שונות – כל הפעולות הללו (ואחרות) יכולות לשאוב זמן וכסף רבים.
    כל אלה, החל בהקמה וכלה בתפעול השוטף, נמצאים באחריותו של ספק הענן.

    מדרגיות (Scalability) – היכולת לשדרג את השרת יחד עם התפתחות השרות והעסק (או לשנמך כאשר רוצים להנמיך פעילות) – גם היא מסייעת לחיסכון בעלויות הכוללות. שדרוג מצריך רכישת חומרה חדשה, בדיקת תאימות לחומרה הקיימת, ופתרון בעיות (מי ששדרג זיכרון RAM למחשב בוודאי מהנהן בהזדהות). פעולות אלה גוזלות זמן ועלות נוספים. לעומת זאת, שדרוג/שנמוך בשימוש בשרותי ענן כולל פניה לספק ועדכון התשלום בלבד.

    אמינות ויציבות

    אם שרותי ענן בכללותם מתבטאים באמינות וביציבות, הרי ששרותי ענן המיועדים לעסקים באופן ספציפי, יקפידו על אמינות ויציבות – שכן, אלה הכרחיים לתפקוד סדיר של כל עסק. אמינות ויציבות של ספק שרות כלשהו אשר עובד עם עסק, ישליכו בהכרח על אמינותו ויציבותו של העסק עצמו.

    דמיינו לכם, לדוגמה, עסק המספק שרות הסעות לחברות, כאשר השרות זמין לחברה דרך אתר העסק. ספק שרותי ענן בלתי אמין, המספק שרתים בלתי יציבים, יגרום לכך שהאתר של עסק ההסעות לא יפעל כראוי לעיתים, או שלא יפעל כלל. החברות אשר מקבלות שרות מהעסק לא יוכלו להזמין הסעות, והדבר ישבש את פעולתן. מן ההכרח, שיבוש זה יפגום באמינותו של העסק.

    ספקי שרותי הענן מקפידים על אמינות ויציבות השרותים, וכך העסקים המשתמשים בהם משמרים את אמינותם שלהם.

    לראיה, מרבית הסכמי השרות (SLA) של ספקי שרותי הענן יבטיחו זמינות שרתים של 99%. כלומר, במצטבר, שרתי הלקוחות לא יהיו בלתי פעילים ליותר מכ-3.65 ימים מתוך שנה ממוצעת (365 ימים).
    בנוסף, ספקי שרותי ענן רבים עוברים הסמכות שונות לאבטחת מידע. הסמכות אלה מעלות את מודעותם של הספקים לכל עניין אבטחת המידע, ועוזרות להם להתחסן טוב יותר כנגד התקפות ותקריות. כך, הספקים יכולים להעניק שרותי ענן לעסקים באופן בטוח יותר ולשמור על המוניטין שלהם, והלקוחות – העסקים – מרוויחים שרות אמין ובטוח.

    שרותי ענן לעסקים ב-Jetserver

    אצלנו ב-Jetserver, אתם נהנים מפתרונות ענן מותאמים במיוחד לשימוש עסקי וארגוני (ניתן, כמובן, להשתמש בהם גם לשימוש פרטי).
    כל שרותי הענן שלנו פועלים מתוך חוות השרתים שלנו, הפרושות בישראל ובמיקומים אסטרטגיים בכל רחבי העולם.

    איש מחזיק בידו ענן ממנו יוצאים סמלילים שונים של שרותים כמו גרף, מסמך, וגלגלי שיניים. בתוך הענן כתובה המילה "Jetserver". כלומר, שרותי ענן לעסקים של Jetserver.

    פתרונות הענן שלנו לעסקים כוללים:

    • שרתים מאובטחים המצוידים במערכות אבטחה מתקדמות, ביניהן מערכות אנטיוירוס של Imunify360 ו-CXS, מערכת WAF של ModSecurity, ומערכת לניטור פעולות חשודות והתראות בזמן אמת.
    • מהירות שיא, המתקבלת באמצעות חומרה עדכנית (כמו כונני NVMe לאחסון נתונים ומעבדים מהדורות האחרונים) ותוספי המהרה שונים (כגון שרתי CDN ומערכות מטמון של Redis ושל Memcached).
    • תמיכה טכנית מעולה לאורך כל שעות היממה ובמשך כל השבוע, בנוסף לצוות DevOps זמין למקרה שתצטרכו.
    • תמחור גמיש, הפועל במודלים חודשיים ושעתיים, כך שתוכלו לשלם רק על מה שאתם באמת משתמשים בו בכל זמן נתון.

    ועוד! אם אתם צריכים משהו מיוחד או שמשהו חסר, אתם תמיד מוזמנים לדבר איתנו – נמצא פתרון ביחד.

    לסיכום

    יש סיבה לכך ששרותי ענן לעסקים – שרותי מחשוב עם התאמה לפעילות עסקית, הפועלים מתוך הענן – מצליחים כל כך.
    התועלות שהם מקנים הופכות אותם לדרך כדאית ויעילה לשימוש בשרותי מחשוב, לכל עסק ובכל היקף. הם מאפשרים לעסקים המשתמשים בהם לשמור על רמות אבטחה, אמינות, ויכולת ביצועים גבוהות מחד, ולחסוך בעלויות ובזמני תפעול שוטף מגיסא.

    גם ה”חסרונות” שלהם – עלות גבוהה יותר משרותי מחשוב “רגילים”, והתבססות על רשת האינטרנט – אינם חסרונות באמת. עלותם הגבוהה (יחסית) מתקזזת אל מול החיסכון העצום שמתקבל מהשימוש שבהם, והנגישות דרך רשת האינטרנט הנה תכונה יעילה וחשובה, במיוחד בעולם של היום, בו ניתן למצוא חיבור אינטרנט כמעט מכל מקום.

    כמו תמיד, לפני השימוש בשרותי ענן, נמליץ לכם ראשית כל לשקול את הצרכים האישיים שלכם ושל השרות שאתם עתידים לספק. כן, גם כאשר מדובר בשרותי ענן מעולים כמו שלנו.
    אם צרכים אלה יכללו את היתרונות שמקנים שרותי הענן, כדאי לכם להשתמש בהם. בסופו של דבר, מילת המפתח לכל עסק (לדעתנו, לפחות) היא יעילות. וכאשר עסק מתנהל ביעילות, כולם מרוויחים.

    השותפים שלנו

    • js-partners-02
    • js-partners-03
    • nginx-js-partners-04
    • js-partners-06
    • mariadb-icon
    • docker-icon
    • nodejs
    Skip to content