- בלוג
- הקמת שרת
הקמת שרת
הקמת שרת
פורסם ב 14-09-2025

ייתכן שבניתם אתר אינטרנט או אפליקציה שאתם רוצים להנגיש לגולשים ברשת. אולי אתם צריכים שגיבוי של מערכת שלכם יהיה זמין מכל מקום בכל זמן. ייתכן שהקמתםם פורטל עבודה, שנועד להיות זמין לעובדים בארגון שלכם. ככה או ככה, הקמת שרת היא אחד מהצעדים הראשונים והמשמעותיים ביותר כדי לאחסן, להריץ ולהנגיש את שירות הרשת שלכם.
מהי הקמת שרת ומתי יש בזה צורך?
כדי לענות על השאלה הראשונה, עלינו לזכור שהשרת הוא למעשה מחשב לכל דבר. ה”טוויסט” הוא בתפקידו של השרת – לאחסן או לארח יישום רשת כלשהו, ולנהל את תקשורת הנתונים בין אותו יישום לבין הלקוחות ברשת (המשתמשים או הגולשים). כלומר, כאשר רוצים להנגיש משהו דרך רשת כלשהי (רשת האינטרנט, הרשת המשרדית/ארגונית, הרשת הביתית), יש צורך בשרת.
מכאן שהקמת שרת משולה לבניית מחשב, או לבחירת המפרט של המחשב, תוך התמקדות בייעוד השרת ובשירות הרשת אותו הוא מארח.
תהליך ההקמה של שרת כולל יותר מהיבטים טכניים כלליים, כמו כמה זיכרון RAM יהיה לשרת, או האם הוא צריך מעבד גרפי.
תהליך ההקמה כולל:
- התאמת משאבי השרת לשירות אותו הוא עתיד לאחסן ולהריץ
- התקנת תוכנות, תוספים וספריות קבצים, בהתאם לייעוד השרת
- התמקדות בצורכי הלקוח ושירות הרשת מבחינת מהירות, אבטחה, ופעולה חלקה
- בחירת מיקום השרת (כאשר מדובר בשרת וירטואלי או בשרת ענן)
- התאמה לפלטפורמה ספציפית, אם יש בכך צורך
- שירותים נלווים שונים במסגרת השירות שמעניק ספק השרת
- ועוד…
אם לדבר באופן מאוד כללי, ישנם שני סוגים של שרתים: שרת מקומי (on premise) ושרת וירטואלי.
שרת מקומי
שרת פיזי, כאשר הכוונה ב-on premise היא שהשרת מאוחסן, פיזית, בשטח כלשהו שנמצא בבעלות המשתמש (חדר שרתים, פינה במשרד) – מדובר במכשיר חשמלי לכל דבר. כלומר, ההקמה של שרת מקומי לא נגמרת ברכישתו ובארגון מקום נקי, מאוורר ומקורר. היא מצריכה גם תחזוקה שוטפת, פתרון תקלות, ו”התעסקות” פיזית כאשר הלקוח זקוק לשדרוג.
מצד שני, לשרת מקומי ישנו יתרון האבטחה והפרטיות. בהנחה שהשרת אובטח כראוי (לא רק מבחינת תוכנה אלא גם ברמה הפיזית), הוא נגיש למי שרכש אותו בלבד. מסיבה זו, שרתים מקומיים פיזיים נמצאים בשימוש של ארגונים אשר דורשים אבטחה ופרטיות מקסימליים, כמו סוכנויות ממשלתיות.

ארגונים אלה מוכנים (ולעיתים חייבים) לשלם את המחיר הגבוה שבאחזקת שרת מקומי, בתמורה לפרטיות המקסימלית שהוא מציע. במילים אחרות, שרת פרטי מתאים לטווח יותר מצומצם ומוגדר של שימושים.
שרת וירטואלי
שרת אשר נוצר, מוגדר ומנוהל כתוכנה, ובשל כך, הקמת שרת וירטואלי משולה לשימוש והגדרת מאפיינים בתוכנה. אין צורך ברכישת רכיבים שירכיבו את השרת (או בשרת בנוי ומוכן מראש), בווידוא תאימות בין החומרה לתוכנה, בהגדרות מסובכות, במציאת מקום אחסון, ובדאגה לאוורור ולקירור. תחזוקה, מעבר לבסיסית וההכרחית מבחינת התוכנות על השרת (עדכונים, מחיקת קבצים בלתי נחוצים וכו’) גם היא אינה הכרחית. למעשה, כאשר מדובר ב-שרת מנוהל, גם התחזוקה הבסיסית וההכרחית נמצאת ברובה תחת אחריותו של ספק השירות.
שרת וירטואלי הוא פתרון רחב היקף יותר ממרבית פתרונות השרתים, והוא מתאים כמעט לכל צורך. בידיים הנכונות (הספק והלקוח), הוא יכול לספק את אותן רמות של אבטחה המתקבלות משרת מקומי, ובמקרים מסוימים אף להתעלות עליהן, בשל הסרת ההיבט הפיזי.
הקמת שרת וירטואלי – פתרון חכם לעסקים
שרת וירטואלי הוא מערכת ממוחשבת מדומה – מכונה וירטואלית (VM), שמתקיימת הודות לטכנולוגיית הוירטואליזציה. שרתים וירטואליים נוצרים, מנוהלים ומוגדרים באמצעות שימוש בתוכנת hypervisor (כמו VMWare או Hyper-V), ומרבית השימוש המסחרי בהם מתבצע באמצעות שרתי ענן – או, אם לדייק, הם מתארחים על שרתים בענן – שרתים פיזיים הפועלים מתוך חוות שרתים, המהוות את הבסיס לכל תשתית ענן שהיא.
למעשה, הם מהווים חלק ממושג כולל אשר נקרא מחשוב ענן. מחשוב ענן הוא תחום אשר כולל הנגשה של שירותי מחשוב (משאבי חומרה, תוכנות, אפליקציות, פלטפורמות וכדומה) דרך תשתיות הענן. כלומר, שימוש במשאביהם של שרתים בענן ושל התוכנות והאפליקציות שהם מאחסנים.
כתבנו בהרחבה על מחשוב ענן, אם אתם מעוניינים לדעת יותר.
שרתים וירטואליים, במיוחד כאשר הם חלק משירותי הענן, מקנים למשתמש בהם רמות מאוד גבוהות של אבטחה. זאת בשל היותו של כל שרת וירטואלי סביבת מחשוב מבודדת כמעט לגמרי מכל שאר השרתים הוירטואליים המתארחים על אותו שרת פיזי. כמעט בלתי אפשרי להגיע לשרת וירטואלי אחד דרך השרתים הוירטאליים “השכנים”, וחדירה לשרת הפיזי עצמו דרך השרת הוירטואלי היא גם כן משימה לא פשוטה כלל.
כאשר משלבים את האבטחה הרבה אשר תשתיות הענן מקנות, בנוסף לאבטחה ה”טבעית” של כל שרת וירטואלי, הרי שמקבלים מערכת כמעט בלתי חדירה (בהנחה, כמובן, שהמשתמש עצמו מקפיד על נהלי אבטחה נאותים).

לשרתים וירטואליים, מלבד תהליך ההקמה הפשוט והמהיר, ישנם כמה יתרונות שיכולים להועיל לכל מי שצריך להקים תשתית דיגיטלית מתקדמת, תוך כדי התחשבות ביעילות ובעלויות:
גמישות
כפי שכבר הבנו, שרתים וירטואליים הם לא באמת מכשיר פיזי, אלא הדמיה שנוצרת, מוגדרת ו”רצה” באמצעות תוכנה. אם ניתן להקים שרת וירטואלי באמצעות הגדרות בתוכנה, הרי ששינויים בשרת הוירטואלי – שדרוגים, שנמוכים, הוספת רכיבים, שינוי מיקום (בתנאי שספק השירות בעל כמה חוות שרתים), וכדומה – יכולים להתבצע באותה הקלות, ואפילו ביותר מהירות. למעשה, פניה לספק השירות (או, לחלופין, שימוש בממשק כלשהו המסופק על ידי ספק השירות) ועדכון התשלום מספיקים כדי לבצע כל שינוי בו תחפצו.
חסכון בעלויות
נכון, שרתים וירטואליים, במיוחד כאלה בעלי רמות עוצמה גבוהות, יעלו (הרבה) יותר ממרבית השירותים האחרים. עם זאת, העלות של שרת פיזי, התקנתו, אחזקתו, תחזוקתו, שדרוגים, פתרון תקלות ושכירת צוות IT לשם כך, יעלו הרבה יותר, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך.
שימוש בשרתים וירטואליים חוסך מהמשתמשים את כל ההיבט הפיזי שגלום בבעלות על שרת, החל מהקמת השרת ועד השימוש השוטף.
זמינות
שרתים וירטואליים זמינים מכל מקום, כל עוד למשתמש יש חיבור לרשת האינטרנט. זמינות זו הופכת לפשוטה אף יותר כאשר השרת הוירטואלי מסופק על ידי חברת ענן איכותית – חברה כזו תכלול ממשק ענן כלשהו, כדי שניתן יהיה לבצע פעולות בשרת ועל השרת בקלות. למעשה, ספקי שירותי ענן רבים כוללים בהסכם השירות שלהם זמינות שרתים של 99% לכל הפחות. כלומר, הסיכוי לתקלה שתמנע גישה לשרת הוא נמוך. גם אם השרת בענן ממנו פועל השרת הוירטואלי מושבת מסיבה כלשהי, התקלה תיפטר לאחר שעות בודדות.
ענן פרטי ומעבר לענן – חלק בלתי נפרד מהקמה מודרנית
ענן פרטי הוא מודל שבו סביבת מחשוב ענן (התשתיות, החומרה והתוכנה) נמצאת בבעלותו של גוף אחד בלבד (הלקוח). אותו גוף אחד הוא היחידי אשר מורשה לגשת לסביבת הענן הפרטית, או להעניק גישה אליה.
שירותי הענן הפרטי מנוהלים במרבית המקרים על ידי צד-שלישי (כמו Jetserver), אשר מנהל את שירותי הענן.
רוצים לדעת עוד על ענן פרטי? גם על הנושא הזה כתבנו בהרחבה.
תשתית ענן פרטית מגיעה עם חבילה של יתרונות – אבטחה מוגברת, פרטיות, ניהול קל, שליטה ויכולת עמידה ברגולציות. עם זאת, מודל זה אינו מתאים לכולם, והוא בהחלט לא הנפוץ ביותר.
למעשה, שני המודלים העיקריים האחרים – ענן ציבורי וענן היברידי – נמצאים בשימוש רב יותר על-ידי ארגונים.
מתי צריך ענן פרטי?

במקרה זה, מילת המפתח היא פרטיות. הצורך בתשתית ענן פרטי עולה כאשר הלקוח זקוק לפרטיות מוחלטת, ואינו רוצה להסתכן בכך שיחדרו לתשתיות הענן הציבורי, הנמצאות תחת התקפות רבות בלאו הכי בשל הכמות הגדולה של המתשמשים בהם.
גם בשימוש במודל ענן היברידי, המערכות היותר פרטיות והחשובות “ישבו” על תשתית הענן הפרטי.
גם כאשר יש צורך בהתאמה של התשתית לצרכים ספציפיים, עדיף לבחור במודל הענן הפרטי. זאת מאחר שענן פרטי ניתן להתאמה מלאה לצרכי הלקוח – אם צריך לעמוד בסטנדרטים או בנהלים מסוימים, או אם יש דרישות אבטחה/חומרה מיוחדות, ניתן להגדיר או לשנות את התשתית בהתאם.
נוסף על כך, ספקי שירותי ענן רבים עומדים ברגולציות שונות, על מנת להתאים לכמה שיותר לקוחות.
חברות רבות מבצעות מעבר לענן מתשתיות פיזיות (on premise), במיוחד מאז תקופת הקורונה. נכון, העברת מערכות ותשתיות, במיוחד כאלה בעלות היקף פעולה גבוה, יכולה לקחת זמן. ייתכן ששירותים מסוימים יאלצו להיות מושבתים למשך כמה ימים, וככל הנראה למעבר תהיה עלות בלתי מבוטלת.
עם זאת, דעתנו היא שמדובר בהשקעה, במיוחד לטווח הארוך. על האתגרים שעשויים לצוץ בזמן המעבר או כתוצאה מתהליך המעבר עצמו, ניתן להתגבר באמצעות הגדרת נהלים ובאמצעות תכנון נכון, ולבסוף, הלקוח מקבל תשתית גמישה, בטוחה, עוצמתית ופרטית. כאשר התשתיות נמצאות תחת אחריותו של צד שלישי, הלקוח נהנה גם מכך שהאחריות על כל ההיבט הפיזי (ומרבית ההיבט הדיגיטלי) כבר אינו תחת אחריותו.
Jetserver – שותף טכנולוגי וותיק להקמת שרתים בענן
חברת Jetserver היא אחת החברות הוותיקות והאמינות ביותר בישראל בתחום שירותי הענן ואחסון האתרים. אנחנו מציעים פתרונות מתקדמים להקמת שרתים וירטואליים בענן פרטי, וגם בענן ציבורי.
הקמת שרת עם Jetserver מלווה בתמיכה מקצועית וצמודה לאורך כל הדרך, כולל שירותי תמיכה טכנית ושירות לקוחות הזמינים לאורך כל שעות היממה, במשך כל ימות השבוע.
כל השרתים שאנחנו מספקים פועלים מתוך חוות השרתים שלנו, הפרושות בישראל ובמקומות אסטרטגיים בכל רחבי העולם. מבחינתכם, זה אומר שתמיד תוכלו להיות קרובים לקהל היעד שלכם, ולעמוד בנהלים והרגולציות השונים בכל מקום.
לסיכום
הקמת שרת יכולה להישמע כמו תהליך מורכב, אבל בסופו של דבר, זה תלוי ברובו בכיצד מקימים את השרת, והיכן. הגדרת הצרכים של הלקוח היא הגורם המהותי ביותר שיכתיב לא רק את מאפייני השרת, אלא גם את ההקמה עצמה.
למעט מקרים “מיוחדים” או מקרי קצה בהם הכרחי להשתמש בשרת פיזי מקומי, הקמת שרת וירטואלי מהווה פתרון נוח, מהיר, ובעל יתרונות גם לטווח הארוך – ההיבט הפיזי של הרכבת, תחזוקת, אחזקת ושדרוג השרת, למעשה מוסר לחלוטין.
מעבר לענן הוא גם תהליך שכדאי לשקול ברצינות. מדובר, למעשה, בהקמת שרת בקנה מידה גדול יותר, כאשר תשתית ענן פרטי תקנה לכם פרטיות וגמישות מוגברים (גם אם במחיר של עלות גבוהה יותר ותהליך מעבר קצת יותר ארוך).
לבסוף, בין אם אתם כבר משתמשים בתשתית פיזית מקומית ובין אם אתם עושים את הצעדים הראשונים בהקמת תשתיות דיגיטליות, אנו ממליצים לכם לבדוק אופציות של שרתים בענן אצל ספקים אמינים, כמונו.
לשאלות נוספות על הקמת שרת על גבי תשתית ענן, ולכל דבר אחר, נשמח אם תיצרו איתנו קשר.
שאלות נפוצות של Jetserver – כל מה שצריך לדעת
אחסון בענן הוא אחסון של שירות כלשהו שנועד להיות זמין למשתמשים דרך רשת האינטרנט (אתר אינטרנט, אפליקציה, פלטפורמה, אחסון נתונים וכו’) על שרת הפועל מתוך הענן – כלומר, מתוך חוות שרתים של ספק שירותי ענן. ברוב המקרים, אחסון בענן מתבצע על שרתים וירטואליים פרטיים (VPS) אשר מתארחים ופועלים מתוך השרתים הפיזיים שנמצאים בתוך חוות השרתים של ספקי הענן.
אחסון בענן עובד כמו שירות אחסון שירותי רשת "רגיל". כלומר, השירות מאוחסן (או מתארח) על שרת הענן, ושרת הענן מנהל את תקשורת הנתונים בין השירות לבין הלקוחות (הגולשים ברשת האינטרנט).
כדי לבחור ספק שירותי ענן איכותי, בדקו האם הספק עומד בקריטריונים אשר מצביעים על איכות. במקרה של ספקי שירותי ענן, קריטריונים אלה כוללים:
תמיכה ושירות לקוחות – או, אם לדייק יותר, זמינות התמיכה הטכנית ושירות הלקוחות, והמקצועיות של הנציגים. ספק שירות איכותי יפעיל מוקד תמיכה במשך כל שעות היממה, 7 ימים בשבוע – תקלות ושאלות יכולות לצוץ בכל זמן, במיוחד כאשר מדובר בשירות אינטרנט אשר אמור להיות פעיל באופן רציף.
אבטחה – אמנם שירותי ענן מתאפיינים ברמות אבטחה מוגברות יחסית למרבית שירותי המחשוב האחרים, אך עדיין כדאי לבדוק עד כמה באמת ספק שירותי הענן אכן מיישם אבטחה ראויה על התשתיות שלו. באילו מערכות אבטחה הוא משתמש, לשם אילו מטרות, האם הוא עומד בתקני אבטחת מידע שונים, האם חוות השרתים שלו ממוקמות באיזורים בטוחים – את כל אלה (ועוד) יש לבדוק כדי לוודא רמות אבטחה נאותות (או לפחות כאלה המתאימות לכם).
כמו כן, וודאו כי הספק מעדכן את אמצעי האבטחה שלו לעיתים קרובות.
חומרה – כאשר מדובר באיכותו של ספק שירותי ענן, התמקדו פחות בנתוני החומרה עצמה (תוכלו בלאו הכי לקבל כמה משאבים שתצטרכו), ויותר בעדכניות החומרה ובסוג החומרה. לדומה, האם הספק משתמש במעבדים מהדורות האחרונים? האם כונני האחסון של שרתי הענן פועלים בטכנולוגיית SSD (המיושנת מעט) או בטכנולוגיית NVMe?
ככל שחומרת השרתים יותר עדכנית וחדשה, כך השימוש שלכם בתשתיות הענן יהיה יותר חלק ומהיר.
הביאו בחשבון גם את מאפיין המדרגיות – כל כמה זמן הספק משדרג את התשתיות שלו, והאם הוא מתכוון לבצע שדרוג בקרוב.
ביקורות – חווייתם של לקוחות עבר ושל לקוחות בהווה תצביע המון על איכות השירות שהספק מקנה, וזו תצביע על איכותו של השרת עצמו. מן הסתם, כמה שיותר ביקורות טובות מצד כמה שיותר לקוחות, ככה יותר טוב.
וותק – ספק וותיק, מוכר ובעל ניסיון בתחום, ידע להתמודד עם בעיות באופן יותר טוב ויעיל, ויוכל לספק שירות "מדויק" יותר ללקוחות על פי צורכיהם. קריטריון הוותק אינו בהכרח מצביע על איכות, אך כדאי לשים לב אליו, שכן, ספק אשר "שרד" לאורך זמן, ועוד אחד עם ביקורות טובות, בהכרח יהיה ספק איכותי.
גיבויים – ספק שירותי ענן איכותי יישם מדיניות גיבויים בטוחה ומקיפה יותר, על-מנת להגן על הנכסים הדיגיטליים שלכם במקרה של תקלה או צורך אחר לשחזור נתונים. שימו לב לתזמוני הגיבויים, היכן הגיבויים מאוחסנים, האם הם בטוחים, עד כמה הם נגישים ולמי.
יתרה על כך, ספק בעל תוכנית התאוששות מאסון יהיה בעל מודעות גבוהה יותר לעניין הגיבויים, כך שאם גיבויים חשובים לכם, כדאי לתת לו עדיפות.
שרת הוא מחשב לכל דבר (עם מארז קצת שונה מזה של מחשב רגיל) אשר מתפקד כמאחסן (או מארח) של שירות רשת כלשהו, ומוגדר לנהל את התקשורת בין אותו שירות רשת לבין המשתמשים ברשת.
טכנית, שרת ענן הוא למעשה שרת פיזי "רגיל" לכל דבר. ההבדל הוא שבניגוד לשרת פיזי "רגיל", שהוא למעשה כל שרת שהוא לא שרת וירטואלי (ניתן להפוך גם את הלפטופ הישן שלכם לשרת), שרת ענן פועל מתוך חוות שרתים – מבנים גדולים אשר מכילים כמות גבוהה של שרתים, אשר מרביתם מחוברים ביניהם בצבירים – אשר מהוות, הלכה למעשה, את ההיבט הפיזי של כל תשתית ענן.
צרו איתנו קשר בדרך הנוחה לכם ביותר - אנחנו תמיד זמינים בשבילכם. אתם מוזמנים:
* להתקשר למוקד הטלפוני שלנו, הזמין 24/7, במספר 073-3609894
* אם יותר נוח לכם להתכתב, תוכלו לדבר עם נציג תמיכה אנושי בצ'אט
* תוכלו להשאיר לנו הודעה דרך האתר. היכנסו לכאן, גללו קצת למטה, והזינו את הפרטים שלכם. אנחנו מבטיחים לענות בהקדם האפשרי!