• בלוג
  • אחסון אתרים גוגל בענן מול אחסון אתרים רגיל

אחסון אתרים גוגל בענן מול אחסון אתרים רגיל

    אחסון אתרים גוגל בענן מול אחסון אתרים רגיל

    פורסם ב 06-01-2025

    information-security
    ראשית, קצת הגדרות מהו אחסון אתרים רגיל ומהו אחסון אתרים גוגל בענן:

    אחסון אתרים “רגיל” הוא אחסון אתרים בתצורה המוכרת לרובנו: ספק או חברה המספקים לנו שרת. על שרת זה, שהוא מחשב לכל דבר, האתר שלנו מתאחסן (יותר נכון, בכונן האחסון שלו). לרוב, תהיה זו חברה מקומית – לדוגמה, אם אנחנו נמצאים בישראל, סביר שנבחר בחברת אחסון אתרים שנמצאת גם היא בישראל.
    אחסון אתרים גוגל בענן, לעומת זאת, כשמו כן הוא. במקום לאחסן אתר נתון על שרת שחברה לאחסון אתרים מסויימת מציעה, האתר מתאחסן על הענן של גוגל – על אחת מחוות השרתים הרבות שלה.

    אחסון אתרים גוגל

    גוגל השיקה באופן רשמי את שירותי הענן שלה בנובמבר 2011, וסביר שכל אחד מאיתנו משתמש בו איכשהו. אחסון תמונות עם Google Photos, אחסון קבצים עם Google Drive, וגם Gmail – כאשר אנו משתמשים בשירותים אלה, אנו משתמשים בחלק כלשהו מהענן של של גוגל, והקבצים שלנו מאוחסנים איפשהו על אחד הכוננים של אחת מחוות השרתים שלהם.

    אתרי אינטרנט הם בעצמם מערכות קבצים שהדפדפן שלנו “מבקש” לקרוא ולהציג (ובמערכות מסויימות אף לשנותם). קבצים אלה צריכים להתאחסן על שרת כלשהו, שלמעשה “מחזיק” בהם ומטפל בכל הבקשות (או קריאות – calls) שמתקבלות מגורמים חיצוניים (אנחנו – הגולשים). אחסון אתר בענן של גוגל, למעשה, מתבצע כחלק משירות שגוגל מציעה כחברה לאחסון אתרים. רק שגוגל, בניגוד לחברות אחסון אתרים רבות, אינה מציעה גם חבילות אחסון אתרים “סטנדרטיות” וגם אחסון אתרים בענן, אלא אחסון בענן באופן בלעדי.

    ייתכן שאם נחשוב על זה קצת, אחת השאלות הראשונות שיעלו בראשנו היא “למה?”. הרי גוגל היא אחת החברות הגדולות ביותר בעולם כיום. לא חסרים לה משאבים, ויש לה משרדים במקומות רבים ברחבי העולם. מה מונע מגוגל לספק חבילות אחסון “רגילות”, שיתאימו ליותר אנשים שלא צריכים את הכוח והמשאבים (והמחיר) של אחסון בענן? למה לא לספק חבילות אחסון וורדפרס למשל, או אחסון שרתים שיתופי?

    צילום של המפקדה של גוגל, אשר מספק את שירות אחסון אתרים גוגל.
    אחת החברות הגדולות בעולם. המשרדים של גוגל בעמק הסיליקון, קליפורניה
    אז למה?

    סיבה אחת שניתן לחשוב עליה היא דווקא הביקוש הרב לשירותים מסוג זה. ייתכן שגוגל, שכבר גורפת רווחים ניכרים מכל מה שהיא עושה (בפעם האחרונה שבדקנו, גוגל הייתה אחת מחמשת החברות הגדולות בעולם) ו”עוסקת” בעיקר בכמות רבה של אנשים, אינה מעוניינת בלוגיסטיקה של עוד שירות “עממי” כמו אחסון אתרים פשוט. ישנו סיכוי רב שלקוחות רבים יפנו לגוגל גם לשירותים כאלה, דבר שיצריך הקמת משרדים, שרתים ולוגיסטיקה בקנה מידה ענקי.

    סיבה אפשרית נוספת היא קצת הפוכה מהקודמת. לגוגל בלאו הכי יש כמות נכבדת של חוות שרתים. אחרת, היא לא הייתה יכולה לספק שירותי ענן ברמה המסיבית בה היא מספקת אותם כעת. ייתכן שחלק גדול מהחוות הללו לא מנוצל, כך שמדובר במשאב נדל”ני וטכנולוגי שניתן להניב ממנו רווח נוסף. ומהי הדרך הטובה ביותר להניב רווח אם לא לספק שירות באמצעות משאב שכבר יש לך?

    סיבות נוספות קשורות לפרטיותם של המשתמשים, אבל אנחנו לא מתעסקים בתיאוריות קונספירציה.

    אחסון אתרים גוגל – יתרונות וחסרונות

    אחסון אתרים גוגל, מעצם היותו שירות שמעניקה חברה גדולה כמו גוגל, מגלם בתוכו מספר יתרונות ברורים:

    מהירות – כנראה היתרון הבולט ביותר הוא המהירות המעל לסבירה. כפי שאמרנו, גוגל היא חברה עם משאבים רבים, והשירותים שהיא מציעה מתבססים בחלק גדול מאוד על הענן שלה. מן המתבקש שהיא תשקיע בחוות השרתים שלה, והשקעה זו מתבטאת מצד הצרכן במהירות השרתים והשירותים האחרים שהוא מקבל במסגרת אחסון האתרים בענן של גוגל.

    זמינות – יש סיבה לכך שגוגל מצליחה לספק שירותים מהירים וחלקים (יחסית) בכל רחבי העולם. הסיבה היא שחוות השרתים שלה פרושות ברחבי העולם כולו. תיאורתית, אם לקוח משתמש באחסון אתרים גוגל בפינלנד, ומתישהו צריך להעתיק את עצמו ואת האתר או הפלטפורמה שלו להונג-קונג או לגשת אליו מבואנוס איירס, לא תהיה לו בעיה לעשות זאת.
    על פי גוגל עצמה, חוות השרתים המאחלסות את הענן שלה מתפרשות על פני 41 מחוזות, 124 איזורים, ומונות 187 רשתות מיקומים של רשתות קצה.

    התממשקות (אינטגרציה) – מן המתבקש שמוצריה של גוגל יתממשקו אחד עם השני באופן חלק ונטול טרחות. ייתרון זה מהווה נוחיות גדולה, שכן, מי שמשתמש בפלטפורמות ובמוצרים השונים של גוגל ורוצה לשלב אותם בשימוש עם אחסון האתרים שלה, מקבל למעשה סביבת עבודה מקושרת וכמעט סינרגית.

    מפת מיקומי חוות השרתים של שירותי הענן של גוגל
    עם זאת, אחסון אתרים גוגל איננו חף מחסרונות, חלקם לאו דווקא טכניים. למשל:

    פרטיות – בלי להעליב, גוגל איננה ידועה במיוחד בפרטיות שהיא מעניקה, על אף האבטחה הנוקשה יחסית שבה היא נוקטת בכל הקשור למוצריה ולהיבטים המשפטיים של נתוני המשתמשים. חלק גדול מרווחיה של גוגל מגיע מפרסומות, פילוחי שוק, איסוף מידע וכיוצא בזה. זה שהיא מגינה על משתמשיה מן הפגעים שבחוץ לא בהכרח אומר שהם לא חשופים לאיסופי נתונים שונים על ידיה.

    תמיכה ויחס אישי – גוגל היא חברה גלובלית, וייתכן שהדבר מהווה מעין חרב פיפיות. כדי לספק שירות סביר לכל כך הרבה לקוחות מכל כך הרבה סוגים (מרביתם, מן הסתם, לא לקוחות בכלל אלא משתמשים בשלל המוצרים החינמיים של החברה), גוגל צריכה להשקיע משאבים עצומים. אין זה מן הנמנע שגוגל תתייחס ללקוחותיה הרבים כמספרים ותהיה פחות “גמישה” במצבים מסויימים לעומת חברה מקומית יותר. כנראה שההתאמה לצרכי השוק המקומי תהיה גם היא מוגבלת מאוד.

    מחיר – הקמת שרתי הענן של גוגל הצריכה המון השקעה, והחוות עצמן דורשות המון תחזוקה. תפעול חלק של תשתיות מאסיביות וגלובליות כאלה, המצריכות מענה לרגולציות שונות ולמצבים הספציפיים לכל איזור, גם היא לא דבר פשוט. כל אלה, בנוסף להיותה של גוגל אחת מהחברות הגדולות בעולם, מספקים לה סיבה לתמחר את שירותיה גבוה יחסית למתחרות הגלובליות שלה, וכמובן למתחרות הביתיות בכל איזור או מדינה.

    צילום מסך שמראה 100% של פעילות רציפה במשך שלושת החודשים האחרונים של שרתי ג'טסרבר - חצי אחוז משמעותי יותר מאחסון אתרים גוגל.
    הפעילות הרציפה של חלק מהשרתים שלנו ב-3 החודשים האחרונים. בא לנו להשוויץ קצת

    אחסון אתרים רגיל

    אחסון אתרים “רגיל”, כאמור, יסופק לרוב על ידי חברות מקומיות (או איזוריות – תלוי במיקום בעולם).
    חברה מקומית מקצועית ואיכותית תביא עמה את היתרונות של אחסון אתרים גוגל – מהירות, התממשקות וגמישות – בנוסף למגוון רחב של יתרונות אחרים.

    חלק מיתרונות אלה יהיה, למעשה, ההיפך מאותם חסרונות שציינו לגוגל:

    למשל, הפרטיות שלכם תישמר. חברות אחסון אתרים מקומיות יעסקו לרוב בדיוק בזה – אחסון אתרים ואספקת שרתים. אין להן אינטרס לאסוף נתונים או להתאים פרסומות. ייתכן שיאספו נתונים לשם פילוח שוק והתאמת המוצרים, אבל ניתן לברר מה המידע שהחברה אוספת בקלות בפניה לשירות הלקוחות.
    מרבית השרתים שלנו, למשל, מתבססים על מערכות הפעלה של לינוקס, הידועות בין היתר בפרטיות שהן מספקות.

    היחס שתקבלו משירות הלקוחות ומהחברה יהיה יותר אישי וגמיש. חברה מקומית, במיוחד במדינה קטנה כמו ישראל, תוכל לבוא יותר לקראתכם ולקראת הצרכים שלכם. השירות עצמו יהיה מותאם למקום וללקוחות, ויהיה מקום ליותר אדפטציה.

    המחיר גם הוא יהיה יותר “ידידותי לכיס”. תשתיות ענן וחוות שרתים הן לרוב בדרגת מחיר גבוהה יותר מסוגים אחרים של אחסון אתרים, שלרוב עונים יותר על הצרכים של רוב האנשים. זאת, מאחר ואתרים “רגילים” אינם מצריכים כמות משאבים גבוהה או חומרה מיוחדת, וגם שרתים וירטואליים שכן משתמשים באחסון ענן מקבלים כמות מוגבלת יותר של משאבים מהשרת (או קבוצת השרתים) עליו הם “יושבים”.

    לסיכום

    אחסון אתרים גוגל בענן יכול להיות בעל יתרונות בלתי מבוטלים, הנשענים בעיקר על היכולות והמשאבים של גוגל, ועל היותה חברה מובילה בתחום טכנולוגיות הענן והאינטרנט. עם זאת, השימוש בשירותי החברה איננו חף מחסרונות, אשר יכולים להפוך ליתרונות בידיה של חברת אחסון אתרים מקומית. בנוסף, בעוד שגוגל מספקת שרתים מבוססי ענן בלבד, חברות “רגילות” לאחסון אתרים מספקות גם אחסון אתרים רגיל. אחסון זה ידידותי יותר במחיר ומתאים לטווח רחב יותר של אתרים ודרישות.
    בסופו של דבר, השיקול תלוי בצרכי המשתמש.

    הערה: המאמר הוא מאמר דעה, המבוסס על הניסיון רב השנים שלנו בתחום השרתים ואחסון האתרים. הוא איננו מאמר ביקורת על שירות אחסון האתרים בענן של גוגל.

    השותפים שלנו

    • js-partners-02
    • js-partners-03
    • js-partners-04
    • js-partners-06
    • mariadb-icon
    • docker-icon
    • nodejs
    Skip to content