• בלוג
  • מהי חנות וירטואלית

מהי חנות וירטואלית

    מהי חנות וירטואלית

    פורסם ב 28-08-2019

    מהם היתרונות, החסרונות וההבדלים בין חנות פיזית לחנות וירטואלית?

    חנות וירטואלית, בניגוד לחנות פיזית הממוקמת ברחוב או בקניון למשל, מאפשרת פעילות של קניית מוצרים או שירותים באמצעות אתרים ברשת האינטרנט. לקוחות חנויות וירטואליות משלמים דרך אתרי המסחר באמצעות כרטיס אשראי, או ברגע קבלת הטובין / שירות.

    פעולת הקניות ברשת האינטרנט מתייחסת לא רק לביצוע אקטיבי של רכישה ותשלום, אלא גם לחיפוש מוצרים או שירותים והשוואת מחירים ביניהם. קניות בחנות וירטואלית הינן חלק ממסחר אלקטרוני – Ecommerce. בניגוד לקניות בחנויות פיזיות, קניות בחנות וירטואלית מאפשרות לבצע רכישות מכל מקום ובכל עת, ללא צורך בהגעה לחנות הפיזית והמתנה בתור לתשלום.

    חנות וירטואלית יכולה להתקיים גם לצד חנות פיזית, כלומר ללקוחות קיימת אפשרות לבצע רכישות גם בחנות הפיזית וגם דרך אתר החנות – בחנות הוירטואלית. לעומת זאת, קיימות חברות אשר מוכרות את מרכולתן רק באמצעות חנות וירטואלית ואין להן חנות פיזית בה יכולים לקוחות לבקר, לדוגמא – Amazon.com.

    היתרונות של חנות וירטואלית

    חנות וירטואלית מציגה בדרך כלל את המוצרים שלה בדרך כלל על ידי חלוקת החנות לקטגוריות מובילות, קטגוריות מישנה ופריטים בקטגוריה.

    לדוגמא: חנות וירטואלית למכירת ציוד מחשב תציג את הקטגוריות המובילות מחשבים נייחים, מחשבים ניידים, ציוד היקפי.

    קטגוריות מישנה של מחשבים נייחים תתבססנה למשל על חלוקה ליצרנים או מאפיין כללי כגון נפח הכונן, כאשר כל קטגוריה ותת קטגוריה של החנות הוירטואלית תציג את הפריטים השייכים לה. חנות וירטואלית עתירת טכנולוגיה גם תאפשר ללקוחותיה לסמן מוצרים לשם השוואה ביניהם וכן, ליצור לעצמם רשימת משאלות – מוצרים אשר אינם מתווספים לעגלת הקניות הוירטואלית, אלא סומנו על ידי הלקוח כמוצרים אותם הוא שוקל לרכוש.

    בנוסף, יכולה חנות וירטואלית גם להציג ללקוחותיה מוצרים במבצע, מוצרים דומים למוצרים שכבר ניצפו בחנות על ידי הלקוח ומוצרים משלימים למוצרים אשר הוסיף הלקוח לסל הקניות הוירטואלי שלו. יש לציין כי דרך נוחה לחיפוש מוצרים בכל חנות וירטואלית, היא על ידי תיבת חיפוש טקסטואלית, או באמצעות מנוע חיפוש פנימי המובנה בחנות הוירטואלית.

    חנות וירטואלית חייבת להציג ללקוחותיה את תנאי השימוש, מדיניות פרטיות ומדיניות החזרת מוצרים. כל אלו מהווים הסכמים תקפים בין החנות הוירטואלית לבין לקוחותיה ולמען הסר ספק, על כל לקוח לקרוא ולאשר תנאים אלו טרם ביצוע רכישה בחנות הוירטואלית.

    סל קניות וירטואלי

    חנות וירטואלית תאפשר ללקוחות המקוונים שלה להוסיף מוצרים לסל הקניות הוירטואלי, להסיר פריטים מהסל ולבסוף, לגשת עם סל הקניות הוירטואלי לקופה הוירטואלית לשם ביצוע תשלום עבור המוצרים אשר רכשו.

    תהליך התשלום בחנות וירטואלית מתחלק לרוב לשלב ראשון בו על הלקוח להירשם או לפתוח חשבון בחנות, להזין פרטי יצירת קשר וכתובת למשלוח, להזין קופון הנחה או שובר הנחה (במידה ויש לו) ולהתקדם לשלב הבא שהוא ביצוע התשלום ובחירת שיטת המשלוח.

    בשלב זה, יתבקש הלקוח לבחור את אופן ביצוע התשלום:

    *** תשלום בכרטיס אשראי,
    *** תשלום באמצעות PayPal
    *** או תשלום לשליח עם קבלת המוצרים.
    *** כמו כן, יתבקש הלקוח לבחור את אופן המשלוח: רגיל, מהיר או אקספרס.

    דף הסליקה של החנות הוירטואלית מהווה אמצעי סליקה לכל דבר ועניין ומרגע אישור פרטי האשראי וביצוע התשלום, חלים הן על הלקוח והן על החנות הוירטואלית כל כללי המסחר והתשלום המקובלים בחוק. כל חנות וירטואלית תשלח לדוא”ל הלקוח אישור ביצוע הרכישה והתשלום וכן חשבונית או קבלה.

    חנויות וירטואליות רבות גם כוללות אזור פרטי לכל לקוח ובו הוא יכול לעקוב אחר שלבי המשלוח ולנהל את יתר ההזמנות שביצע בחנות הוירטואלית.

    חנות וירטואלית במערכות ניהול תוכן

    חנות וירטואלית מהווה רכיב במערכות ניהול תוכן רבות, למעט מערכת הניהול של מג’נטו אשר מיועדת כולה לניהול חנות וירטואלית. במערכת ניהול התוכן ג’ומלה, ניתן להתקין רכיבים שונים להפעלת חנות וירטואלית כחלק ממכלול האתר.

    ניתן לציין רכיבי חנות וירטואלית כגון: VirtueMart, Hika-Shop, J2Store ועוד. במערכת ניהול התוכן של וורדפרס, ניכר כי הרכיב WooCommerce הינו רכיב חנות וירטואלית מוביל אשר נמצא בשימוש רוב אתרי וורדפרס המפעילים חנות וירטואלית.

    כל מערכות ניהול התוכן מאפשרות התקנה ושימוש בתוספים שונים לרכיבי החנות הוירטואלית – תוספים אשר מטרתם להרחיב את אפשרויות התצוגה והתפעול של החנות, למשל: תוסף זכוכית מגדלת אשר בהעברת סמן העכבר על תמונת מוצר בחנות, מגדיל אותה לשם מתן אפשרות ללקוח להתרשם מפרטים קטנים.

    אחסון אתרים – חנות וירטואלית

    אחסון עבור חנות וירטואלית הינו תחום משנה של אחסון אתר ויש להתייחס לדרישות מאחסון לאתרי עבור חנות וירטואלית באופן שונה מהדרישות עבור אחסון אתרים לאתרי תדמית אינפורמטיבי.

    אחסון לאתר עם חנות וירטואלית מכיל בתוכו את מרכיבי האחסון של אתר רגיל, אולם מוחרג מהם במספר דגשים אשר מהווים הכרח לתפעול נכון של כל חנות וירטואלית, אבטחת המידע בה והמוניטין שלה.

    נציג להלן את הדרישות מחברת אחסון האתרים לחנות וירטואלית.

    1. התאמת שרת אחסון לאתרים לשפת התכנות של החנות הוירטואלית: אחסון עבור חנות וירטואלית חייב להתאים לשפת התכנות של החנות הוירטואלית. חנות וירטואלית הכתובה למשל בשפת PHP ועושה שימוש בבסיס נתונים MySQL, חייבת אחסון בשרתי לינוקס. כך לדוגמא אחסון אתרי חנות וירטואלית באתרי ג’ומלה, אחסון לאתר של חנות וירטואלית באתרי וורדפרס, ואחסון לאתרי חנויות וירטואליות לאתרי מג’נטו. לעומת זאת, חנות וירטואלית הבנויה בשפת ASP תדרוש אחסון של אתרים בשרתי Windows.

    2. אחסון אתרים חנות וירטואלית – שרת אחסון אתר שיתופי, או שרת אחסון ייעודי / VPS: מעבר לשיקול דעת לבחירת חברת אחסון בהתאם לשפת התכנות ומערכת ההפעלה של החנות הוירטואלית, יש להפעיל שיקול דעת נוסף: אחסון לאתר חנות וירטואלית בשרת שיתופי, או אחסון לאתר חנות וירטואלית בשרת ייעודי / VPS. אחסון אתרים של חנות וירטואלית בשרת אחסון שיתופי מתאים לרוב לחנויות וירטואליות בתחילת דרכן, אולם ככל שנפח החנות עולה וככל שתעבורה הנתונים של החנות הוירטואלית עולה, מומלץ לשקול העברת החנות הוירטואלית לאחסון אתרים בשרת ייעודי או בשרת VPS. זאת, על מנת לבטל את התלות של החנות הוירטואלית במשאבי שרת משותפים באחסון אתרים שיתופי. אחסון אתרים חנות וירטואלית בשרת ייעודי או VPS מבטיח שליטה מלאה על משאבי שרת האחסון וזוהי הדרך הטובה ביותר לנהל ולתחזק את מהירות החנות הוירטואלית ואת ביצועיה.

    3. נפח אחסון חנות וירטואלית: בניגוד לאחסון אתרים לאתרי תדמית, אחסון אתרים חנות וירטואלית צריך לאפשר נפח אחסון גדול, נפח אחסון אשר ילך ויגדל במשך הזמן עקב הוספת מוצרים חדשים לחנות, הוספת ביקורות משתמשי החנות וגדילת נפח האזורים האישיים של לקוחות החנות. מומלץ לבחור חברת אחסון אתרים חנות וירטואלית אשר מספקת נפח אחסון ללא הגבלה, על מנת שלא להציב גבולות לגדילה ולהתרחבות הפעילות העסקית של החנות הוירטואלית.

    4. תעבורת אתר חנות וירטואלית: על אחסון אתרים חנות וירטואלית לקחת בחשבון תעבורת נתונים גדולה יותר באתר חנות וירטואלית, מאשר אחסון אתרים לאתרי תדמית. חנות וירטואלית מושכת תנועת גולשים רבה וכמו כן, נפחי תעבורת המידע מהאתר ללקוחות ולהיפך – גבוהים יותר מאשר באתרי תדמית. מומלץ לבחור בחברת אחסון אתרים אשר אינה מגבילה את תעבורת אתר החנות הוירטואלית, על מנת שלא ליצור מצב בו מפסיקה החנות הוירטואלית את פעילותה עקב נפחי תעבורה גבוהים.

    5. בסיס נתונים של חנות וירטואלית: ניהול בסיס הנתונים או מספר בסיסי נתונים (בהתאם לפורמט הפעולה של החנות הוירטואלית) נמצא בלב הפעילות המסחרית, היות ובסיס הנתונים הינו המקום בו מאוחסנים כל הנתונים אודות קטגוריות החנות הוירטואלית, פריטי החנות, לקוחות החנות, הזמנות ומכירות. מלבד ההכרח של אחסון אתרים חנות וירטואלית לשמור באופן מאובטח את כל הנתונים הללו, חייב אחסון אתרים חנות וירטואלית לאפשר מספר בלתי מוגבל לשימוש של בסיסי נתונים בחבילת אחסון האתר. כמו כן, קיים סיכוי כי אלפי לקוחות יגלשו באתר בו זמנית, יחפשו מוצרים ויצרו עומס על בסיס הנתונים של החנות הוירטואלית. מומלץ לבדוק עם חברת אחסון אתרים חנות וירטואלית את אופן הטיפול שלהם בעומסים על בסיסי נתונים במצבים בהם מבצעות אלפי שאילתות בו זמנית.

    שרת דוא”ל לניהול קמפיינים מסחריים של החנות הוירטואלית: חברות אחסון אתרים מגבילות בחבילות אחסון אתרים שיתופי, את מספר האימיילים הניתנים לשליחה בשעה, על מנת למנוע עומס על שרתי הדוא”ל של החברה ולאפשר ללקוחות נוספים באחסון אתרים השיתופי להשתמש במשאבי שרתי הדוא”ל. כאשר מדובר באחסון אתרים חנות וירטואלית, יש לציין כי קיימת חשיבות רבה במישור העסקי והמסחרי לקיים קמפיינים פרסומיים למוצרי החנות הוירטואלית. בעלי חנות וירטואלית צריכים לשקול אם יספיק להם אחסון אתרים שיתופי בו יוגבלו למדיניות חברת האחסון לשליחת דוא”ל, או לחליפין, ישתמשו באחסון אתרים ייעודי או VPS – בהם לא תהיה להם הגבלה על כמות הדוא”ל השיווקי אשר יישלח ללקוחות החנות הוירטואלית וללקוחות פוטנציאליים נוספים.

    6. מיקום פיזי של שרת אחסון החנות הוירטואלית: אחסון אתרים חנות וירטואלית בישראל יוצא מנקודת הנחה שלקוחות החנות הוירטואלית ממוקמים בישראל. מנגד, אחסון אתרים חנות וירטואלית בארה”ב פונה ללקוחות פוטנציאליים בארה”ב. מומלץ לוודא את המיקום הפיזי של שרתי חברת אחסון האתר, על מנת להתאים את שיווק מוצרי החנות הוירטואלית לקהל יעד הממוקם באותה מדינה כמו שרתי חברת האחסון.

    7. מהירות שרת אחסון אתרים חנות וירטואלית: שרת אחסון בעל ביצועים גבוהים ובעל משאבים מתאימים עשוי לסייע רבות לשיפור הנראות והתפעול של חנות מקוונת. אחסון אתרים מבוסס SSD ולא על HDD, הינו ללא ספק אחסון אתרים מצוין עבור חנות וירטואלית, שכן אחסון אתרים מבוסס SSD מהיר במידה ניכרת מאד ביחס לאחסון אתרים מבוסס HDD. עובדה זו הינה אבן יסוד למהירות טעינה גבוהה של אתר חנות וירטואלית ומהירות גבוהה של מעבר בין דפי אתר החנות. כאשר לקוחות חנות וירטואלית יכולים להשתמש באתר החנות במהירות וביעילות, סיכויי ההמרה גבוהים יותר, פוחתים סיכוני נטישת עגלות קניות והרווח הוא כולו של בעלי החנות הוירטואלית. יש לציין כי אחסון אתרים מבוסס SSD עבור חנות וירטואלית משמעותי מאד לחוויית הקניה של לקוחות החנות והאפשרות להפוך אותם ללקוחות קבועים בה.

    7. זמינות שרת אחסון אתרים חנות וירטואלית: זמינות מובטחת של חברת אחסון אתרים ל– Uptime של 99.99% אינה מספיקה על מנת “לתת” לאתר לפעול ללא חשש תחת אחסון אתרים חנות וירטואלית. מומלץ מאד לקבל מחברת האחסון נתונים סטטיסטיים אודות זמינות השרת המאחסן את החנות וכן, לבדוק כל הזמן נתונים בזמן אמת. חשוב להבין כי הצלחתה של חנות וירטואלית תלויה במידה רבה מאד בזמינותה ברשת האינטרנט: כל זמן שהאתר פעיל ברשת ניתן לבצע בו רכישות ותשלום. במידה והאתר יורד מהרשת אפילו לזמן קצר, קיים סיכון ממשי שלקוחות החנות יאבדו את סל הקניות שלהם ואף יאבדו את הביטחון שלהם בחנות הוירטואלית. אחסון אתרים חנות וירטואלית אשר יגרום מכל סיבה שהיא להשבתה של החנות, עלול לגרום לה לנזק כלכלי חמור.

    8. תעודת SSL לחנות הוירטואלית: חברות אחסון אתרים מקצועיות מאפשרות שימוש בשני סוגים עיקריים של תעודות SSL: תעודת SSL חינמית (Self Signed) ותעודת SSL מסחרית. תעודת SSL מגבירה את האבטחה והבטיחות של לקוחות החנות הוירטואלית על ידי סימון האתר בדפדפן כמאובטח. תעודת SSL מכילה נתונים של האתר אשר נשלחים לדפדפן בכל פעם שמישהו ניגש לאתר החנות הוירטואלית, באמצעות פרוטוקול https המאפשר חיבורים מאובטחים בין שרת האחסון המארח את החנות הוירטואלית לבין הדפדפן של הלקוח. בצורה זו, כרטיסי אשראי ומידע אישי נוסף של לקוחות החנות – מוצפנים בכל תעבורת מידע בין הלקוח לבין החנות ולהיפך. אחסון אתרים חנות וירטואלית חייב לאפשר שימוש בשתי אפשרויות ההטמעה של תעודת SSL. למעשה, זהו תנאי בסיס עבור אחסון אתר מסחר, היות וכל לקוח ירצה שתעבורת הנתונים והמידע ממנו לחנות ומהחנות אליו, תהיה מוצפנת.

    9. כתובת IP ייחודית לאתר חנות וירטואלית: אחסון אתרים חנות וירטואלית אשר מאפשר שימוש בתעודת SSL חינמית, אינו מחויב לספק בנוסף גם כתובת IP ייחודית. לעומת זאת, על מנת לעשות שימוש בתעודת SSL מסחרית, חייבת חברת אחסון אתרים חנות וירטואלית לספק גם כתובת IP ייחודית לאתר החנות על מנת שניתן יהיה להפעיל את תעודת ה– SSL המסחרית. כתובת IP ייחודית מספקת לחנות הוירטואלית גם זהות עסקית ייחודית ומונעת כמעט לחלוטין אפשרות שדומיין החנות ייכנס לרשימת ספאם.

    10. גיבוי החנות הוירטואלית: אחד ההיבטים החשובים ביותר עבור בחירת אחסון אתרים חנות וירטואלית, הינו באשר לשאלה האם קיים גיבוי אוטומטי לחנות – גיבוי אשר מסוגל לאפשר שחזור מהיר ויעיל של החנות הוירטואלית בלחיצת כפתור. הצורך בגיבוי הקבצים, בסיסי הנתונים, תיבות הדוא”ל ושחזורם – הינו צורך מהותי בייחוד עבור חנויות וירטואליות, שכן רוב ניסיונות הפריצה של האקרים (פצחנים) והפריצות בפעול, הם לאתרי חנויות וירטואליות. אחסון אתרים חנות וירטואלית חייב להבטיח התאוששות מהירה מאסון, לרבות כזה העלול לקרות מעדכון רכיבים בחנות הוירטואלית ולא רק כתוצאה מפריצה לאתר.

    11. אבטחת החנות הוירטואלית: תעודת SSL בדומיין החנות הוירטואלית מצפין את תעבורת המידע. אין די בתעודת SSL כדי לאבטח את החנות הוירטואלית מפני פריצה, השחתה, זליגת מידע וניסיונות פריצה. מומלץ לוודא כי חברת אחסון אתרים חנות וירטואלית מגלה מקצועיות ברמה הגבוהה ביותר ומנטרת באופן קבוע ורציף פעילות חשודה בחנות, בדומה להצבת מצלמות מעגל סגור בתוך החנות ומחוץ לה. קיימות לא מעט סכנות אבטחה האורבות בפתח חנויות וירטואליות, אולם אחסון אתרים טוב יבטיח כי מנגנוני האבטחה והניטור שלו אינם מוגבלים לסביבת אחסון החנות בלבד, אלא גם למערכות אבטחה והקשחת אבטחה ברמת החנות הוירטואלית עצמה.

    12. תמיכה טכנית בחנות הוירטואלית: על אף שחברות אחסון אתרים חנות וירטואלית אינן חייבות לספק תמיכה טכנית לטיפול בתקלות או בעיות הקשורות לחנות עצמה, מומלץ לבחור בחברת אחסון אתרים אשר כן מסוגלת לתת תמיכה, אפילו בסיסית, בחנות הוירטואלית. מעבר לכך, חברת אחסון אתרים עבור חנות וירטואלית כן צריכה לאפשר למנהלי החנות לגשת למידע באופן ידידותי ונוח למשתמש – מידע אשר אינו מוצג בפאנל ניהול החנות, אלא בפאנל ניהול אחסון החנות. מערכת ניהול אחסון אתרים cPanel הנחשבת למערכת ניהול אחסון אתרים הטובה ביותר, מאפשרת למנהלי החנות הוירטואלית לגשת ללוגים ולצפות בנתונים הקשורים לפעילות ולתעבורה של החנות. לפיכך, מומלץ לבחור בחברת אחסון אתרים אשר מספקת פאנל ניהול אחסון של cPanel.

    ג’טסרבר אחסון אתרים מתמחים בתחום האחסון לחנויות וירטואליות! צרו עמנו קשר ואנו נאפיין יחד עמכם חבילת אחסון אתרים איכותית ומקצועית עבור חנות וירטואלית.

    השותפים שלנו

    Skip to content