מחשוב ענן לעסקים

    מחשוב ענן לעסקים

    פורסם ב 28-08-2019

    מחשוב ענן לעסקים – היתרונות והחשיבות לארגון

    מהו מחשוב ענן?

    מחשוב ענן לעסקים מספק אמצעי עבור בתי עסק, חברות וארגונים לשם ניהול משאבי המחשוב שלהם ברשת האינטרנט, כאשר המונח “ענן” מתייחס רובו ככולו לרשת האינטרנט והמונח “מידע בענן” מתאר את האופן בו מאוחסן המידע ברשת ואת אופן הגישה אליו באמצעות חיבור לאינטרנט. בעבר, נכללו החומרה והתוכנה במלואם במחשב המשתמש, כאשר המשתמש היה היחיד שיכול היה לגשת לתוכנות ולמידע במחשב שלו. מחשוב ענן מאפשר למשתמש לגשת למידע ולתוכנות שמחוץ לסביבת המחשוב של המשתמש. במקום לאחסן את המידע והתוכנות (יישומים, בסיסי נתונים, דוא”ל וקבצים) במחשב האישי או בשרת, הם מאוחסנים בענן.

    מחשוב ענן לעסק מאפשר לעסקים לגשת למידע שלהם באופן מלא, תוך גמישות וגלובליות, כלומר גישה למידע בענן מכל מקום ובכל עת. חשוב לציין כי ארגון אינו יכול בן לילה לעבור ממחשוב מסורתי למחשוב בענן. זהו תהליך אשר לרוב נובע מתוך צורך לעמוד ברגולציות ומתוך הבנה כי זהו אופן הפעולה המיטבי לארגון בהווה ובטווח הארוך. על ארגון המבקש לעבור לשימוש במחשוב ענן, לפעול בהתאם חזון ארכיטקטורת IT אשר יבסס את התשובות באשר לצרכים העסקיים של הארגון וההזדמנויות שהארגון מבקש לנצל. חזון ארכיטקטורת ה- IT דרוש לארגון המבקש לפעול תחת פלטפורמת מחשוב ענן לעסקים בעיקר בהיבט הפיתוח העסקי של הארגון, הן במישור מקבלי ההחלטות בארגון והן עבור משקיעים חיצוניים.

    מחשוב ענן לעסקים – סוגים עיקריים

    מחשוב ענן לארגונים מאופיין כיום במספר מודלים המהווים את הבסיס להבנת הסוגים העיקריים של פלטפורמות מחשוב הענן לעסקים:

    מחשוב ענן פרטי לעסקים הינו פלטפורמה בה נשמרים שירותים ותשתיות והם מנוהלים על ידי הלקוח או על ידי צד שלישי המקבל הרשאה לניהול השירותים והתשתיות של הארגון. אפשרות זו מפחיתה את הסיכונים הכרוכים באבטחת המידע ובבקרה על התשתיות וכן, מספקת כלים לצורך התאמה אישית של המידע והיישומים בענן.

    מחשוב ענן קהילתי לעסק קיים כאשר מספר ארגונים חולקים גישה לענן פרטי אחד, תוך שמירה על מידור ואבטחת מידע. מחשוב ענן קהילתי מייצג סוג של מאמץ משותף שבו תשתיות חשוב משותפות בין מספר ארגונים בעלי עניין משותף (אבטחה, תאימות, תחום שיפוט וכדומה). חשוב להזכיר כי עלויות מחשוב ענן קהילתי לעסקים מתחלקות בין יותר משתמשים מאשר במחשוב ענן פרטי לעסקים, אולם בין פחות משתמשים מאשר במחשוב ענן ציבורי לעסקים.

    מחשוב ענן ציבורי לעסקים הינו מקום בו מאוחסנים שירותים שונים מחוץ לארגון והגישה אליהם מתבצעת דרך רשת האינטרנט. הענן מנוהל על ידי גוף חיצוני כדוגמת גוגל או מיקרוסופט והוא מציע לרוב שירות המאופיין בגמישות ועלויות יחסית נמוכות. עם זאת, מחשוב ענן ציבורי לעסק פחות מאובטח מאשר מחשוב ענן פרטי לעסקים.

    מחשוב ענן היברידי לעסק לוקח למעשה את היתרונות של שירותי ענן ציבוריים ופרטיים ומפזר את האפשרויות לניהול המידע והתשתית על פני מודולים שונים של הענן. מחשוב ענן היברידי לעסקים מאפשר למשל שימוש בענן ציבורי לשמירת דוא”ל תוך חסכון בעלויות גבוהות של אחסון אתרים ועם זאת, שמירה על מידע רגיש ומאובטח מאחורי חומת אש בענן פרטי.

    מחשוב ענן לעסקים – דגמי שירות

    השימושים העיקריים של מחשוב ענן ארגונים ניכרים לרוב בתחומים של אחסון מידע בענן, גיבוי לענן ואירוח אתרים בענן, אולם מחשוב ענן לעסק יכול לפעול במספר דגמי שירות. בהתאם לצרכים ולדרישות העסק, החברה או הארגון, ניתן ליישם מחשוב ענן ארגונים בכל אחת מדגמי שירות אלו, או תוך שילוב ביניהן.

    תוכנה כשירות (SaaS) הינה דגם השירות הנפוץ ביותר של מחשוב ענן לעסק והוא מאפשר לגשת ליישומים ותוכנות ברשת האינטרנט באמצעות דפדפן, במקום הפעלה של יישומים ותוכנות המאוחסנים במחשב האישי או בשרת. דוגמא טיפוסית של SaaS היא שירות דוא”ל מבוסס אינטרנט, או CRM – מערכת מקוונת לניהול קשרי לקוחות. יש לציין כי למשתמשי SaaS עבור מחשוב ענן לארגון, קיימת שליטה מוגבלת בהגדרות היישום והגדרות התצורה.

    תשתיות כשירות (IaaS) – דגם שירות של מחשוב ענן לעסקים אשר כולל קנייה או השכרת כוח מחשוב ושטח דיסק מספק שירות חיצוני. קונסטלציה זו מאפשרת לגשת למידע ולתוכנות דרך רשת פרטית או דרך האינטרנט, כאשר ספק השירות אחראי על החומרה המרכיבה את המחשוב הפיזי, לרבות המעבד, הזיכרון, אחסון המידע וקישוריות הרשת. דוגמאות למחשוב ענן לעסקים המספק תשתיות כשירות: אמזון ו- Windows Azure.

    מחשוב ענן המהווה הצלבה של תוכנה כשירות על תשתיות כשירות, ניתן למצוא בדגם השירות של פלטפורמה כשירות (PaaS): קנייה או השכרה של החומרה, מערכות ההפעלה, האחסון ותעבורת הרשת המסופקת על ידי IaaS, כמו גם שרתי התוכנה וסביבות היישומים המסופקים על ידי SaaS. פלטפורמה כשירות מציעה ללקוחות מחשוב ענן לעסקים שליטה גדולה יותר על ההיבטים הטכניים של הגדרות סביבת המחשוב בענן וכן, יכולת להתאים אישית את הסביבה הממוחשבת לצרכי העסק, מטרותיו ויעדיו.

    מחשוב ענן לעסקים – יתרונות

    מחשוב ענן לעסק טומן בחובו יתרונות רבים אשר מאפשרים לארגון להגדיר בעבור עצמו משרד וירטואלי ולאפשר לעובדיו גמישות ונגישות למידע ויישומים ארגוניים מכל מקום ובכל עת, בכל מכשיר (מחשבים ניידים, טלפונים חכמים וטאבלטים). יחד עם זאת, יש לציין מספר יתרונות נוספים של מחשוב ענן לעסקים:

    מחשוב ענן לעסקים מסייע רבות לצמצום עלויות הניהול והתחזוקה של ה- IT בארגון. תחת רכישה של תשתיות, חומרה וציוד בעלויות גבוהות, ניתן לצמצם עלויות באמצעות שימוש במשאבים של ספק שירותי מחשוב ענן לעסקים היות ועלות שדרוגי המערכת (שדרוגים יזומים וגם עדכונים אוטומטיים), החומרה ותוכנות נכללים לרוב בחוזה השירות בין ספק מחשוב ענן לעסקים לבין לקוחותיו, אין צורך בכוח אדם ייעודי לטיפול במערכות וכן, צריכת האנרגיה של הארגון נמוכה יותר היות והתשתית כולה ממוקמת פיזית מחוץ לכותלי הארגון.

    מחשוב ענן לארגונים מהווה מפתח למדרגיות (Scalability) עבור הארגון: גמישות ויכולת הגדלה של היקפי הפעילות או הקטנתם במהירות וביעילות בהתאם לצרכים המידיים או ארוכי הטווח של הארגון. מחשוב ענן לעסק גם מאפשר לארגון לפנות את זמנו ולהתמקד בניהול העסק ופיתוחו, במקום להקצות משאבים וכוח אדם לצורך התמודדות עם התשתית הטכנולוגית (חומרה ותוכנה) ותחזוקתה השוטפת.

    מחשוב ענן לעסק נותן בידי הארגון את השקט הנפשי הדרוש לו בהיבט של רציפות עסקית: הגנה על המידע והמערכות הטכנולוגיות בעת אסון כגון כשל חשמל, פריצת אבטחה וכדומה. מחשוב ענן לארגונים מספק תשתית וכלים להתמודדות על משברים מעין אלו, לגשת למידע ולשחזר אותו במהירות על מנת למזער את זמן ההשבתה ואת אובדן הפרודוקטיביות.

    מחשוב ענן לעסק משפר באופן ניכר את יעילות העבודה בארגון ואת שיתוף פעולה בין העובדים: שיתוף מידע ונתונים בסביבת ענן מאפשר לעובדים, קבלנים חיצוניים וצדדים שלישיים כלשהם (כגון יועצים חיצוניים) לגשת באופן ממודר למידע, קבצים, נתונים ורשומות של הארגון וכן, ניתנת גם אפשרות גישה לחברי הארגון העובדים מהבית, כאלו הנמצאים בחופשה או בפגישות עבודה מחוץ לארגון.

    השותפים שלנו

    Skip to content