- בלוג
- קניית דומיין לאתר בקלות
קניית דומיין לאתר בקלות
קניית דומיין לאתר בקלות
פורסם ב 09-11-2025

מהו דומיין?
בקצרה:
משמעותה של המילה דומיין (Domain), בכל הקשור לאתרי אינטרנט, היא שמו המלא של אתר האינטרנט, או כתובת האינטרנט שלו. קניית דומיין היא למעשה הפעולה הנדרשת, במקביל לאחסונו של האתר על שרת, לשם מציאתו של האתר ברשת האינטרנט על ידי גולשים.
בהרחבה:
הדומיין של האתר הוא הכתובת באמצעותה דפדפני אינטרנט מאתרים את האתר ברשת האינטרנט. הדומיין מהווה מעין שם בספר טלפונים (או ברשימת אנשי הקשר בסמארטפון, לאלה מאיתנו שנולדו קצת יותר מאוחר). באמצעותו, הדפדפן מגיע לכתובת ה-IP של האתר – שאליה ניתן להתייחס כאל מספר טלפון, או כאל קואורדינטות, ברשת האינטרנט.
למציאת כתובת האתר באמצעות שם הדומיין שלו אחראי שרת ה-DNS – או מערכת שמות מתחם (Domain Mame System).
אם נמשיך עם הדימוי הקודם, שרת ה-DNS הוא למעשה ספר הטלפונים/רשימת אנשי הקשר – כאשר אנו מזינים את כתובת האתר (הדומיין שלו), הדפדפן פונה ראשית לשרת ה-DNS, אשר מפנה אותו באמצעות שם הדומיין לכתובת ה-IP של השרת המאחסן את האתר.
לאחר שהדפדפן מאתר את ה”קואורדינטות” של השרת המכיל את האתר, באמצעות פרוטוקול DNS, נוצר הקשר ביניהם. השרת מנהל את התקשורת בין האתר לדפדפן, ומציג את עמודיו ותכניו לגולש.
במקרה שאין לאתר דומיין, ניאלץ להקליד את כתובת ה-IP של השרת אם ברצוננו לגשת אליו ולאתר שהוא מאחסן.
פרוטוקול DNS פותח בכדי לעזור לנו לזכור את שמותיהם של אתרי אינטרנט ולהגיע אליהם בקלות.
זאת, מאחר והמוח האנושי (להוציא גאונים מתמטיים למיניהם) לא מסוגל לזכור כמות גדולה של מספרים – הוא מסתדר יותר עם שמות ומילים. אם נמשיך עם ההקבלה לקואורדינטות, דמיינו שבמקום לזכור כתובת כלשהי, הייתם צריכים לזכור את הקואורדינטות של המקום.
למשל, במקום לזכור שחברת –Jetserver נמצאת ברחוב הרכס 8, מעלה אדומים, הייתם צריכים לזכור שאנחנו נמצאים ב-31.777189189611374 צפון, 35.31513342219875 מזרח (שלא לדבר על להגיד את כל זה לווייז).
בהתאם, הרבה יותר קל למוח האנושי לזכור את www.facebook.com מאשר את 57.144.186.1 (אחת מכתובות ה-IP שלהם).
למה צריך לקנות דומיין?
כמובן, בכדי שאתר אינטרנט (או כל גורם רשת כלשהו) יהיה נגיש, אין הכרח להקצות לו שם דומיין. כלומר, קניית דומיין אינה מחייבת לשם גישה – מספיק שהאדם שרוצה לבקר באתר יידע את כתובת ה-IP של השרת המאחסן אותו. עם זאת, כדי שניתן יהיה למצוא את האתר במנועי החיפוש וכדי שגולשים יוכלו וירצו לגלוש לאתר, האתר צריך דומיין. כלומר, האתר צריך כתובת מילולית, ולא רק מספרית. באמצעות הדומיין הגולשים ידעו מה הם מחפשים, ומנועי החיפוש יוכלו להציג את האתר ברשימת תוצאות החיפוש.
במילים אחרות, רכישת דומיין היא צעד הכרחי לביצוע בכדי שהאתר יהיה נוכח ברשת האינטרנט באופן ציבורי ונגיש לגולשים וללקוחות.
יתרה על כך, שם הדומיין – בהנחה שהוא זהה לשם המותג או העסק – יחשוף את הלקוחות לעסק, כאשר הם מבצעים חיפוש הקשור לשירות אותו העסק מספק.
ניקח לקוח שרוצה לקנות דומיין בכדי שיוכל להנגיש את האתר שלו לציבור הגולשים בישראל כדוגמה. סביר שהלקוח יפנה ישירות למקור המידע הנפוץ ביותר בעולם כיום – גוגל. הלקוח יקליד בשורת החיפוש “קניית דומיין”, ומיד יופיעו לו שמות החברות המספקות את השירות – או יותר נכון, שמות הדומיינים שלהן, המובילים לאתר האינטרנט שלהן. גם אם הלקוח לא ייכנס לאתר, הוא ראה את שם הדומיין, המייצג למעשה את החברה או את העסק. עכשיו הוא מודע לכך שהחברה קיימת, וייתכן שבעתיד, כאשר יצטרך שירותים אחרים (או סתם “כדי לראות”) הוא יגיע לאתר, וכך גם לעסק.
על הקצאת שמות הדומיינים והסיומות שלהם אחראי ארגון ICANN – התאגיד האינטרנטי להקצאת שמות ומספרים. התאגיד אחראי על שרתי השורש של מערכת ה-DNS העולמית, אשר תפקידה לפענח הפניות ברמת המתחם העליונה בלבד (כלומר, הסיומת האחרונה והבסיסית של האתר).
קצת על סיומות
הדומיין, במובן מסוים, יגדיר את קהל היעד של האתר, לפחות באופן ראשוני. זאת, בשל ההכרח לבחור סיומת כאשר קונים דומיין.
בשפה קצת יותר מקצועית, סיומות נקראות TLD – ראשי תיבות של Top Level Domain, או רמת מתחם עליונה. אלו הן הסיומות האחרונות ביותר בכתובת האתר, כלומר, מה שבא אחרי הנקודה הימנית ביותר.
לפני הנקודה הימנית ביותר תיתכן רמת מתחם משנית, או SLD (ר”ת Second Level Domain). רמת המתחם המשנית אינה חובה, והיא תלויה בסוג האתר ובדומיין שבחרנו.
ישנן סיומות רבות בהן ניתן לבחור כאשר מבצעים קניית דומיין, ומוטב לבחור בהן בהתאם לתשובה לשתי שאלות:
- למי האתר מיועד?
- את מי האתר מייצג?
למשל:
- אתר המיועד בעיקר לאוכלוסיה כלשהי בתוך ישראל, עם מטרה מסחרית או “כללית” כלשהי, בדרך כלל יהיה בעל סיומת
co.il.אתר המפנה לארגון כלשהו (לרוב ללא כוונת רווח), הממוקם בישראל ומיועד למשוך קהל ישראלי בעיקר, ישתמש בסיומתorg.il. - לעומת זאת, אתרים המיועדים לקהל בינלאומי, או עסקים המחפשים מיתוג בינלאומי, ישתמשו בסיומת
com,net,orgוכדומה. - ניתן להשתמש בסיומות בינלאומיות ייחודיות על מנת “להמחיש” מה האתר נועד לספק, למשל
pizza,host,biz,pics,news,restaurantוכדומה. . - אתרים המיועדים ספציפית לקהל במדינה אחרת ישתמשו בסיומות בהתאם למדינה, כמו
deלגרמניה,jpליפן,arלארגנטינה וכו’.

ניתן גם להשתמש בסיומת co, אשר נועדה להחליף את סיומת com לכל מי שלא הספיק “להשיג” אותה לדומיין שלו.
ישנם אינספור אתרים בעלי סיומת co.il ו-com, כלומר, כדי למצוא דומיין פנוי עם סיומות כאלה במידה ונרצה שם הגיוני לדומיין, נצטרך להוסיף לו תווים מסויימים שעשויים לא לייצג אותנו כפי שאנחנו רוצים, או שיגרום לו להיות פחות קליט או מושך.
סיומת co עוד לא מוצתה עד סופה, בניגוד לסיומות co.il ו-com. כך, בהינתן חיפוש במנוע חיפוש, האתר יקבל עדיפות כאתר המיועד לשימוש גלובלי.
מאחר וסיומת co נמצאת בשימוש גלובלי נרחב (בדומה לסיומות com, net, org ואחרות), הסבירות שמישהו יתבלבל בינה לבין הסיומת של אתרים הממוקמים במדינת קולומביה, אשר גם היא למעשה co, היא מזערית…
את רשימת הסיומות המלאה הניתנת לשימוש (מתעדכנת לעיתים) ניתן למצוא כאן.
איך מתבצעת קניית דומיין?
באופן עקרוני, קניית דומיין לאתר היא פעולה פשוטה יחסית – פונים לרשם דומיינים (עדיף אחד מוסמך), מוסרים לו את פרטי הדומיין ופרטי הלקוח, משלמים וזהו. עם זאת, מאחר והדומיין הוא למעשה השלט שמייצג את האתר ואת העסק שמאחוריו, ומאחר ויש לו השפעה על כמה וכמה נדבכים שיקבעו כיצד האתר יתפקד, מומלץ לבצע את הקניה כתהליך עם שלבים, למען הסדר הטוב. השלבים הללו יכולים להתבצע כצעד אחד כולל, וייתכן שעל חלקם ניתן יהיה לדלג (לדוגמה, אם שם הדומיין הוא שם העסק, או שאתם יודעים כבר יודעים מה תהיה הסיומת של הדומיין).
הנקודה היא שמדובר בהמלצה בלבד, שנועדה לספק תהליך מסודר לביצוע פעולת הקנייה של הדומיין.
השלב הראשון הוא להחליט על השם של הדומיין.
נכון, זה נראה מובן מאליו, אך מדובר בשלב חשוב שיכתיב כיצד הגולשים יזהו את האתר ובתור מה. אם האתר נועד לייצג את החברה או את העסק שלכם, מן הסתם הוא יישא את שמם (בהנחה שהשם, כדומיין, לא תפוס). לכל דבר אחר, כדאי לבחור בשם לא ארוך מדי וקליט ככל האפשר.
נקודה למחשבה: באופן ססטיסטי, האתרים שהכי תפסו הנם אתרים ששמם הוא בעל שתיים או שלוש הברות, כמו “וואלה”, וואיי-נט, פייסבוק, אינסטגרם וכדומה.
השלב השני הוא להחליט על סיומת לאתר.
הסיומת, כאמור, תכתיב כיצד ובאיזה דירוג מנועי החיפוש ישייכו את האתר לחיפוש כלשהו, וכיצד הגולשים “יסווגו” את האתר. החליטו למה האתר מיועד, מה הוא מייצג ומי קהל היעד שלו.
כמובן, הסיומת גם היא תלויה גם בשם הדומיין – אם הוא תפוס או לא.
השלב השלישי הוא לבדוק אם הדומיין פנוי.
אמנם זהו יותר שלב ביניים. אם הדומיין תפוס, ניאלץ לחשוב על הכל מההתחלה, או לעשות התאמות נדרשות, שייתכן שידרשו מאיתנו פשרות מסוימות.
ישנם מספר אתרים שמאפשרים לבצע בדיקה אם הדומיין פנוי. הנה כמה מהם:
• איגוד האינטרנט הישראלי (לדומיינים ישראלים בלבד)
• whatsmydns.net (לחיפוש גלובלי פשוט)
• name.com (מציע גם אלטרנטיבות לשמות של דומיינים תפוסים)

השלב הרביעי הוא לפנות לרשם מוסמך שירשום את הדומיין על שמנו.
זוהי, למעשה, פעולת רכישת הדומיין עצמה. כלומר, הדומיין יוגדר, באמצעות ICANN ובאמצעות שרתי ה-DNS הרלוונטיים, להפנות גורמים ברשת האינטרנט לשרת המאחסן את האתר שלנו. השרת יפנה את הגולשים לאתר, וינהל את התקשורת ביו הגולשים לבין האתר עצמו.
כאשר מדובר ברישום דומיין ישראלי, מומלץ לפנות לאחד מהרשמים שהוסמכו לכך על ידי איגוד האינטרנט הישראלי. רשם מוסמך יוודא כי הדומיין שלכם מגובה וכי מתבצעים גיבויים אוטומטיים באופן סדיר.
לדומיינים בינלאומיים, ניתן לפנות לכל רשם מוסמך (ולכל רשם בכללי) העוסק ברישום דומיינים בינלאומיים. עם זאת, אנו ממליצים לפנות לרשם מוסמך בישראל העוסק בתחום (כמונו, למשל), בשל ההתנהלות היעילה והמהירה יותר בשפה העברית.
כל רכישת דומיין מחייבת הגדרת חידוש אחת לתקופה. כלומר, הדומיין רשום על שמנו ועל שם האתר לזמן מוגבל – שנה, שנתיים וכדומה, כמו מנוי. יש לחדש את הדומיין לקראת סוף התוקף שלו, שכן, אם הדומיין לא יחודש, כתובות ה-DNS של הדומיין יחזרו לספק והוא יוכל למכור אותו. כלומר, הדומיין לא יפנה את הגולשים לאתר שלנו.
קניית דומיין ישראלי וקניית דומיין בינלאומי דרך חברה לאחסון אתרים יכולה להוות יתרון ולייעל את התהליך של העלאת אתר לרשת.
זאת, בשל שתי סיבות עיקריות:
1. הניהול של חבילת אחסון האתר ושל קניית הדומיין על ידי אותו גוף, מאפשר יעילות וסנכרון בין השניים – הרי שני הדברים קשורים אחד לשני בקשר הדוק.
2. ניתן להציג חשבונית מס שתאפשר זיכוי מול רשויות המס בישראל.
לסיכום
אם הקמנו אתר ואנחנו רוצים שהוא יהיה ציבורי ונגיש לגולשים, עלינו לבצע קניית דומיין, דרכו יוכלו הגולשים לגשת אל האתר. הדומיין, שעושה שימוש בפרוטוקול DNS, לא רק יפנה את הגולשים לאתר, ויחסוך מהם את הצורך לזכור את כתובת ה-IP של השרת המאחסן אותו – הוא גם יהיה גורם שמשפיע על דירוגו של האתר במנועי החיפוש, ועל הופעתו בתוצאות באופן כללי. למעשה, הדומיין יהיה חלק ממה שיכתיב את תדמיתו של האתר אצל הגולשים עצמם.
תהליך קניית ורישום הדומיין אינו מסובך, למעט העובדה כי שמות דומיינים רבים בעלי סיומת נפוצה (com, net, co.il וכדומה) תפוסים. ישנם אנשים שקונים שמות “גנריים” של דומיינים כדי שיוכלו למכור אותם אחר כך במחיר מופקע…אך לא נרחיב בנושא זה.
כדי לייעל את תהליך הנגשת האתר לציבור הרחב, מומלץ להשתמש בשירותיה של חברת אחסון אתרים שהיא גם רשם דומיינים שהוסמך לכך מטעם איגוד האינטרנט הישראלי – כמונו.
כך, בין אם אתם צריכים חבילת שרת וירטואלי, אחסון שיתופי, אחסון וורדפרס או כל אחסון אחר, תוכלו לנהל את אחסון האתר במקביל לרכישת הדומיין ולחידושו במועד הפקיעה. במקביל, יחסך מכם הצורך “לזגזג” בין שני גורמים שבלאו הכי קשורים אחד לשני, ו”כאב הראש” הנלווה.
למידע על קניית דומיינים ורישומם ולכל דבר אחר, נשמח אם תצרו איתנו קשר. למעשה, אם קראתם עד כאן, יש לכם גם את הכתובת והקואורדינטות שלנו, כך שאתם יכולים ליצור איתנו קשר גם באופן אישי.
שאלות נפוצות של Jetserver – כל מה שצריך לדעת
Jetserver היא רשם דומיינים מוסמך על ידי איגוד האינטרנט הישראלי, ומספקת שירותי רישום דומיינים עולמיים וישראליים, בנוסף לחידוש, העברת, ניהול ואבטחת דומיינים.
הקליקו כאן לפרטים נוספים על שירותי הדומיין השונים של Jetserver.
מחיר רישום דומיין דרך Jetserver משתנה בהתאם לכמה משתנים, כמו מתחם הדומיין (סיומת), תוקף הדומיין וכדומה. מחירים התחלתיים תוכלו למצוא בקישור הבא.
למידע נוסף, אתם תמיד יכולים ליצור איתנו קשר.
תוכלו לבדוק את זמינות הדומיין בו בחרתם במגוון אמצעים, ביניהם:
1. אתרים ייעודיים לבדיקת דומיינים, כמו who.is ו-whois.com.
2. המערכת המתקדמת של Jetserver לבדיקת דומיינים, באיזור הלקוחות שלנו.
3. איגוד האינטרנט הישראלי (לסיומות ישראליות בלבד, כולל .ישראל).
העברת דומיין ישראלי (מתחם סיומות IL) מרשם אחר ל-Jetserver לא תעלה לכם כלום - ההעברה, מבחינתנו לפחות, היא ללא תשלום.
העברת דומיין עולמי היא בעלות חידוש הדומיין, כאשר בעת ההעברה, תוקף הדומיין יוארך.
אמנם קניית דומיין היא תהליך פשוט - פונים לרשם דומיינים, מוסרים לו את פרטי הדומיין ואת שם הבעלים, ומשלמים לפי ערך הדומיין ולפי כמה שנים הדומיין יחודש.
עם זאת, למען הסדר הטוב, אנו ממליצים לבצע את הקניה לפי השלבים הבאים:
- בחרו שם לדומיין. זכרו לבחור בשם קליט ולא ארוך מדי, אשר מייצג את מה שהאתר או שירות הרשת שלכם מתעתד לספק. אם שם הדומיין הוא שם העסק או הארגון שלכם - מה טוב.
- בחרו סיומת מתאימה. מומלץ לבחור סיומת אשר מתאימה לקהל היעד שלכם וליעודו של הדומיין. אם למשל אתם חברה ישראלית בעלת קהל יעד ישראלי בעיקרו, סיומת
co.ilתהיה הגיונית יותר. אם קהל היעד שלכם הוא יותר גלובלי, בחר בסיומתcom,netאוco.
הקליקו כאן לרשימה המכילה את מרבית הסיומות הקיימות כיום. - . בדקו אם הדומיין (שם וסיומת) פנוי. אם הדומיין תפוס, תיאלצו לבחור בשם ו/או סיומת אחרים.
• name.com - המציע אלטרנטיבות לדומיינים תפוסים
• whatsmydns.net - לביצוע חיפוש גלובלי פשוט
• איגוד האינטרנט הישראלי - לדומיינים ישראלים בלבד, כולל סיומות חדשות כמו .ישראל
• מערכת רישום הדומיינים שלנו - המצריכה הרשמה לאיזור הלקוחות שלנו (ללא תשלום), ומספקת שמות אלטרנטיביים ואלטרנטיבות לדומיינים תפוסים. - פנו לרשם דומיינים, רכשו את הדומיין ורשמו אותו. אנחנו ממליצים לכם לפנות לרשם דומיינים שהוסמך לכל על ידי איגוד האינטרט הישראלי - רשמים מוסמכים כפופים לסט של חוקים וכללים, ועוברים ביקורות קפדניות, כך שאתם מקבלים דומיין בטוח יותר עם סיכוי מופחת לתקלות.
