- בלוג
- ניהול שרתים בענן – המדריך המלא
ניהול שרתים בענן – המדריך המלא
ניהול שרתים בענן – המדריך המלא
פורסם ב 15-06-2025

שרתים בענן הם אחת מדרכי אירוח האתרים ושירותי הרשת הנפוצות ביותר כיום, בשל היתרונות הרבים שהם מקנים הן לשימוש עסקי והן לשימוש פרטי. אך כמו כל דבר אחר, גם שרתים בענן מביאים איתם מספר אתגרים. אחד האתגרים היותר…מאתגרים…יכול להיות ניהול השרת עצמו על ידי הלקוח המשתמש בו. לאתגר זה יש פתרון פשוט יחסית – ניהול שרתים בענן.
מה זה ניהול שרתים בענן?
נגלה לכם את התשובה כבר בהתחלה:
ניהול שרתים בענן משמעותו שירות, אשר במסגרתו ספק שירותי ענן מנהל ומתחזק את שרת הענן אשר הוא מספק ללקוח – לא רק בפן הפיזי המתבקש אלא גם בפן התוכנתי.
השרת
כפי שרבים מכם יודעים, שרת הוא למעשה מחשב, זהה מאוד למחשב שאנו מכירים מהבית או מהמשרד. הוא בנוי מרכיבים כמו לוח אם, זיכרון RAM ויחידות עיבוד, ופועל באמצעות מערכת הפעלה עם תוכנות ותוספים שונים.
מה שמקנה למחשב את התואר “שרת” הוא התפקיד שלו. תפקיד זה, המתקבל באמצעות הגדרות ורכיבים שונים, הוא לאחסן (או לארח) שירותי רשת: אתרי אינטרנט, אפליקציות, פלטפורמות וכדומה. האחסון כולל את הרצת השירות, הנגשתו למשתמשים ברשת (רשת האינטרנט, הרשת הארגונית, הרשת הביתית וכדומה) וניהול התקשורת בינו לבין המשתמשים. כלומר, לשרת את לקוחות הרשת.
הענן

בשלב זה, כולנו שמענו על הענן (או לפחות על הקונספט) וסביר שאף השתמשנו בו. אך מהו הענן?
אם נפרק את הענן לגורמים, הרי שהוא מורכב משלושה “רכיבים עיקריים”:
בסיסו של הענן והרכיב הראשון, הוא חוות שרתים – מבנים גדולים המכילים שרתים רבים, המקושרים אחד לשני בצבירים. דמיינו חדר שרתים “רגיל”, אך עם הרבה יותר שרתים, טכנולוגיה הרבה יותר מתקדמת, רמות אבטחה גבוהות יותר ויכולות מגוונות יותר.
מן הסתם, הרכיב השני הוא השרתים עצמם – כאשר אלה מתחלקים לשני סוגים.
- “סופר שרתים” (לפחות, כך אנו מכנים אותם) – צבירים רבים בחוות השרתים הנם איחוד כוחות של כל השרתים בצביר, על מנת ליצור “סופר שרת” בעל עוצמה ויכולות רבות.
- שרתים יחידים, אשר פועלים ללא קשר לצבירים, ומיועדים לשימוש אישי יותר של עסקים קטנים ולקוחות אינדיבידואליים.
ללא משתמשים, כל הנ”ל יהיו רק ברזל, פלסטיק ונתונים. לכן, הרכיב השלישי הוא תשתיות הענן, המנגישות את שרתיו ושירותיו למשתמשים דרך רשת האינטרנט.
אמנם לא כולם מודעים לכך, אך עם התפתחות הטכנולוגיה – בעיקר עם הפיכתם של הסמארטפונים למוצר בסיסי שיש לכל אחד בעולם המערבי – כך גם התרחב השימוש בענן לחיי היומיום. שירותים שונים כמו ג’ימייל, נטפליקס ופייסבוק, וגם כאלה בהם אנו משתמשים לצרכי עבודה, כמו זום, דרופבוקס וסלאק – כל השירותים הללו, ועוד רבים אחרים, מבוססים על הענן.
הניהול
ובכן, נניח שמשתמש החליט (ובצדק!) שהאפשרות האידיאלית ביותר עבורו לשם אירוח והנגשת האפליקציה שפיתח להמונים היא שימוש בשרת ענן.
אם נוציא מהמשוואה את ה”התעסקות” הפיזית עם השרת, אשר נמצאת באחריות ספק השירות – תחזוקה פיזית, קירור הרכיבים, אבטחה פיזית וכדומה – הרי שנשאר לנהל את השרת עצמו. כלומר, הגדרות, התקנות, אבטחה, עדכונים, פתרון תקלות, שינויים לעת צורך, ועוד אי אילו פעולת אשר מיועדות לשמור על השרת במצב פעולה אופטימלי.
כפי שניתן להבין מהרשימה הארוכה (והחלקית) הזאת של פעולות הנכללות בניהול שרת, מדובר בפעולה המצריכה ידע רב וזמן רב, או מספיק משאבים (כספיים) בכדי לשכור אדם או צוות שיטפלו בנדבך הניהול.
ניהול שרת הוא פעולה שיכולה לבוא על חשבון פעולות חשובות וקריטיות לא פחות, כמו פיתוח וניהול עסק, השקעת משאבים לצרכים חשובים, וגם על חשבון זמן פנוי.
בשל כך, ישנם ספקי שירותי ענן אשר מציעים, בתוספת כספית, שירותי ניהול לאותם שרתים שהם מספקים ללקוח. במסגרת שירותי הניהול הללו, ספק השרת אחראי למרבית (או לכל) הפעולות הכרוכות באחזקת ותחזקת השרת. פעולות אלה כוללות הגדרות האבטחה, התקנת מערכת ההפעלה ותוכנות שונות, עדכונים, ניטור ופיקוח, פתרון תקלות, והתאמה לצרכים שונים של הלקוח.
יתרונות
חיסכון בעלויות
אחת האמרות הידועות ביותר היא ש”זמן שווה כסף”. ואכן, ניהול שרת לוקח זמן, שמתבטא בסופו של דבר ברווחים והפסדים. אם יוצאים מנקודת הנחה שלקוח השקיע בשרת ענן – בין שירותי האירוח היקרים יותר – הרי שהשירות שהוא מאחסן עליו מצריך המון השקעה. חלק ניכר מהשקעה זו מתבטא בהתאמת השרת לאותו שירות, ולאחר מכן תחזוקתו של השרת ואבטחתו. פעולות אלה מצריכות המון משאבים, בין אם מדובר בזמנו של הלקוח לבין אם מדובר בשכירת שירותיו של צוות ייעודי.
שירותי ניהול מטעם ספק הענן אמנם יעלו יותר משירותים בלתי מנוהלים, אך לטווח הארוך והקצר גם יחד, העלות החודשית/שנתית תעלה הרבה פחות מהאלטרנטיבה של ניהול עצמי.
החיסרון ה”משמעותי” ביותר של ניהול שרתים בענן הוא כמובן היבט המחיר. שרת ענן הנו שירות אשר מחירו גבוה ממרבית סוגי השירותים לאחסון ואירוח אתרים ושירותי רשת. מחיר זה אף עולה יותר כאשר מדובר בניהול השרת – הספק משקיע לשם כך משאבים וכוח אדם, אשר עולים כסף. עם זאת, חיסרון זה “מתקזז” ואף בטל לגמרי כאשר מביאים בחשבון את היתרון הראשון של ניהול שרתים בענן.

אופטימיזציה ואבטחה של השרת
עוד סברה בטוחה היא שספקי ענן מעסיקים אנשים בעלי ידע מקצועי בתחומי הניהול, האחזקה והאבטחה של השרתים שברשותם. אנשים אלו ידעו כיצד לוודא שהשרת עומד במשימתו בצורה היעילה ביותר, ותומך בפעולה מהירה ובטוחה של השירות אותו הוא מארח.
כך, אנשיו של ספק השירות חוסכים ללקוח את ה”הסתבכות” עם הגדרות אבטחה, תיעוד של מדריכי תוכנות, התאמת תוספים ומערכות הפעלה, תאימות מערכות לחומרה וכיוצא בזה (והתמודדות עם תקלות וסיבוכים אפשריים).
הלקוח לא צריך לדאוג שמא השרת אינו בטוח או אינו פועל באופן אופטימלי. ספק השירות דואג לכל ההיבטים האלה, כולל ניטור השרת וביצועיו באופן רציף.
שימוש יעיל בכוח אדם
היה ומדובר בארגון או בעסק בעל מספר אנשים, סביר להניח שכוח אדם היה מוקצה ממנו לשם ניהול השרת (במידה ולא נשכרו שירותי IT חיצוניים). כאשר ספק השירות מנהל את השרת בשביל הלקוח, הלקוח יכול להשתמש בכוח האדם העומד לרשותו לביצוע פעולות אחרות שיקדמו את העסק (או לשם “סגירת פינות”).
תמיכה טכנית ייעודית
ספקי ענן מסוימים, במיוחד האיכותיים וה”משקיענים” שבהם, יספקו תמיכה טכנית ספציפית וייעודית ללקוחות אשר משתמשים בשירותי ניהול השרתים.
ניהול שרתים בענן עם Jetserver
לא סתם כתבנו על היתרונות (והחיסרון) של ניהול שרתים בענן – אנו מספקים את השירות בעצמנו, ודואגים שאתם תוכלו לפתח ולקדם את העסק שלכם (או לעצור וליהנות מכוס קפה, במקום לנסות להבין מדוע האתר שלכם אינו מזרים נתוני וידאו דרך פורט 443, למרות שווידאתם שהוא לא חסום בחומת האש, או לסרוק את גוגל בחיפוש אחר ספריית הקבצים שתאפשר לכם להתקין את התוסף שאתם צריכים).
מה שירותי ניהול השרתים שלנו כוללים (בין היתר)?
אבטחה מתקדמת:
- ניטור שוטף למערכות החשובות של השרת, ותגובה מיידית כנגד כל פעילות עוינת או חשודה
- שימוש במערכות חומת אש מתקדמות וחכמות של pfSense ו-Sophos
- שימוש במערך WAF של ModSecurity עם מודולים שונים לסינון תעבורת נתונים נכנסת לאפליקציות רשת
גיבויים:
- תמונת מערכת (Snapshot) אוטומטית לכל שרת אחת ל-24 שעות
- שטח ייעודי לאחסון גיבויים באופן בטוח ונגיש על הענן שלנו
- אפשרות לשימוש במערכת JetBackup ליצירת גיבויים בזמן אמת ושחזורם בעת הצורך
בכל הנוגע לגיבויים, אנחנו מספקים גם פתרונות התאוששות מאסון, אשר כוללים את אחסון הגיבויים שלכם על שרת מרוחק ובטוח, הנמצא באחת מ-חוות השרתים שלנו מחוץ לישראל. כך, אתם יכולים להיות סמוכים ובטוחים שגם במקרה של אסון, אפילו ברמה האיזורית, תוכלו לחזור לתפקוד שוטף תוך זמן קצר. לא בכדי אנחנו מבטיחים זמינות שרתים של 99.95%.
תמיכה:

- צוות DevOps פנימי לשאלות והתייעצות בנושאים מורכבים יותר
- צוות תמיכה טכנית שזמין 24/7, לעזרה ומענה בכל זמן
- תמיכה ייעודית מותאמת לפי צורך השתמש
ניהול מתקדם:
- ניהול פרואקטיבי וטיפול מונע בבעיות (עוד לפני שהן מתרחשות!)
- אפשרות לשירותי הגנה כנגד התקפות מניעת שירות (DDoS)
- מערכת התראות בזמן אמת על כל פעולה חשודה בשרת
ועוד.
אנחנו דואגים להקל עליכם באמצעות שירותי ניהול מתקדמים ובטוחים, ושומרים על השקט הנפשי שלכם. אנחנו נדאג לשרתים שלכם, ואתם תדאגו לעסק שלכם.
לסיכום
ניהול שרתים בענן הוא שירות בעל יתרונות בלתי מבוטלים, במיוחד למי שזמנו יקר, למי שנמצא תחת לוח זמנים עמוס, או למי שצריך לנצל את המשאבים הזמינים שלו – כסף וכוח אדם – לפעולות דחופות וחשובות אחרות. ספקי הענן המספקים את השירות כחלק מאספקת שרתים, חוסכים מהלקוח את ה”תיק” הכרוך בניהול שרת – התקנות, התאמות, אבטחה, ניטור, פתרון תקלות ושיפור מתמיד – ומאפשרים לו לחסוך במשאבים כמו זמן, כסף וכוח אדם, ולהשקיע אותם בפיתוח העסק, ולמעשה בכל דבר אחר.
נכון, השירות עולה יותר משירותי אחסון בענן בניהול עצמי (אשר בעצמם עולים יותר משירותי אחסון רגילים). עם זאת, לדעתנו, מדובר יותר בהשקעה מאשר הוצאה. בסופו של דבר, המחיר הנוסף מתקזז ומתגמד אל מול המשאבים שהוא חוסך. בראש רשימת משאבים אלה נמצאים הזמן, שניתן להשקיע בכל דבר אחר, והשקט הנפשי של הלקוח – והרי אומרים שלשקט נפשי אין מחיר.
לחצו כאן אם אתם מעוניינים לדעת עוד על שירותי ניהול שרתים בענן של Jetserver, או צרו איתנו קשר למידע נוסף ולכל דבר אחר.