• בלוג
  • איך יוצרים אתר מהיר בוורדפרס בלי להתאמץ?

איך יוצרים אתר מהיר בוורדפרס בלי להתאמץ?

    איך יוצרים אתר מהיר בוורדפרס בלי להתאמץ?

    פורסם ב 29-08-2019

    מהירות אתרים הפכה לנושא קריטי בשנים האחרונות: הגולשים היום רגילים לאתרים שעולים כהרף עין, ואם הם מחכים יותר מכמה שניות עד שהאתר שלפניהם טורח להופיע, הם בדרך כלל יינטשו אותו ויחפשו אתר אחר. גם גוגל יודעת את זה, ולכן היא עשויה להציג אתרים מהירים יותר בראש תוצאות החיפוש, כך שגם אם יש לכם אתר מצוין, לא בטוח שהגולשים יוכלו למצוא אותו בקלות

    וורדפרס ומהירות

    אחת הסיבות שהופכת את וורדפרס למערכת ניהול התוכן הכי פופולארית כיום היא שלמרות הדברים הרבים שהיא יכולה לעשות ורשימת הפונקציות המרשימות שהיא תומכת בהן, היא עדיין מהירה מספיק, כך שהיא יכולה להתחרות גם באתרים המהירים ביותר שעברו אופטימיזציה מיוחדת. כמובן שזה תלוי באיכות הקוד, התבנית, משקלי התמונות שבעל האתר מעלה ועוד, אבל התשתית הבסיסית של וורדפרס מספיק קלה ומהירה.
    כמו כן, בוורדפרס יש כמה טריקים שאפשר להשתמש בהם בשביל להבטיח שהמערכת תישאר מהירה גם אחרי שהאתר עובר שדרוגים ומתפתח.
    אז איך עושים את זה בלי להשקיע שעות על גבי שעות? להלן כמה טיפים בנושא:

    בוחרים חברת אחסון אתרים טובה

    קודם כל חשוב לבחור חברת אחסון אתרים טובה, בין אם מדובר באתר פשוט שיכול להסתפק באחסון אתרי וורדפרס שמתחלק במשאבים עם אתרים אחרים (מה שנקרא אחסון שיתופי) ובין אם מדובר באתר מורכב ותובעני יותר שבדרך כלל דורש שרת וירטואלי.

    נכון, אפשר למצוא היום שרתים מאוד זולים, אבל בדרך כלל המחיר הזה מתבטא בשרתים עם משאבים לא מספקים, מה שאומר שאם אתר אחד הוא מאוד בזבזני במשאבים, כל האתרים האחרים סובלים מירידה בביצועים גם כן.
    עוד משהו שחשוב לדעת ולא תמיד שמים עליו את הדגש הוא שהשרת חייב לכלול גרסאות מעודכנות של הרכיבים שמותקנים עליו כגון PHP. הסיבה היא שחלקים גדולים מההרחבות של וורדפרס (שנדבר עליהן בהמשך) לא יעבדו בלי הגרסאות האחרונות.

    דואגים לתבנית קלה שמותאמת למובייל

    השוק של תבניות וורדפרס מתחלק (בגדול) לתבניות פשוטות ותבניות מורכבות. התבניות הפשוטות הן תבניות שמחולקות בחינם ולפעמיים גם נמצאות בתוך התקנות מסוימות של וורדפרס. אלו תבניות מצוינות למי שרוצה להקים בלוג פשוט, אבל אתרים מתקדמים יותר כבר דורשים תבניות מורכבות שאפשר להתאים אישית.
    מלבד בחירת תבנית שמותאמת לעברית (RTL Support), חשוב גם שהתבנית תהיה מהירה וקלה לשימוש גם עבור מי שהוא לא מפתח. רוב התבניות מאפשרות לעשות זאת באמצעות ביטול של חלקים לא נדרשים שלה.
    בנוסף, היום רוב התבניות הן רספונסיביות, מה שאומר שהאתר יוצג היטב גם מטלפון חכם או מכשירי ביניים (סטייל Galaxy Note), טאבלטים ועוד.

    תוספים

    התוספים הם הרחבות שמאפשרים להוסיף תכונות שונות לוורדפרס. יש תוספים שאמנם מוסיפים פונקציונליות מסוימת לאתר, אך גורמים להכבדה והאטה שלו. לעומת זאת, יש מספר תוספים שיש להם את היכולת לשפר את הצורה בה וורדפרס פועל וכך להאיץ את הצגת הדפים במכשירים מסוימים או עבור משתמשים שכבר ביקרו בו בעבר.
    התוספים עליהם נדבר מתחלקים למספר קטגוריות : תמונות, Cache, AMP ואופטימיזציה לקוד.

    תמונות

    תוספי כיווץ תמונות הם תוספים שמבצעים אופטימיזציה לתמונות גם אם לא ביצענו להם אופטימיזציה מוקדמת עם תוכנה מתאימה. האופטימיזציה הזו מבטיחה שהן לא יעברו את הגודל המקובל לתמונות כיום (בדרך כלל עד 150KB), ובדרך כלל בלי להקריב את איכות התמונה.
    דוגמה לתוספים כאלו: Imagify , ShortPixel

    תוספי Cache

    תוספי Cache (מטמון בעברית) הם תוספים שתפקידים לשמור קבצים על גבי המחשב האישי של הגולש או על גבי השרת: בדרך כלל, כאשר האתר מציג לכם דף, הדף הזה עובר עיבוד מוקדם על גבי השרת בשביל להציג את התוכן המתאים. יחד עם זאת, רבים מהעמודים הללו לא משתנים, כך שאין טעם לבצע את התהליך הזה כל פעם מחדש. לכן, אם השרת שולח את הקוד של הדף כפי שהוא, התהליך הרבה יותר מהיר.
    דוגמה לתוספים כאלו: Comet Cache, WP Rocket

    AMP

    AMP זוהי טכנולוגיה של גוגל, שהיא בעצם פורמט קוד שמיועד למובייל ומאפשר ליצור עמודים “רזים” וקלים יותר בלי לוותר על התכונות החשובות של אתרי אינטרנט כגון סרטונים ותמונות. בהנחה שהאתר שלכם לא מכיל אפליקציות אינטראקטיביות או אנימציות כבדות, סביר להניח שתוכלו להמיר אותו ל-AMP . הטכנולוגיה הזו עוד בחיתוליה, אבל בעתיד הלא רחוק סביר להניח שנראה בקרוב אתרים סופר מהירים וגם מורכבים שמכילים אלמנטים שונים מעבר למאמרים ובלוגים.
    מכיוון שמדובר בפורמט פתוח, יש הרבה תוספים שמאפשרים לעשות את העבודה.
    בין התוספים המומלצים : AMP for WP, AMP (Automattic). מכיוון שהפורמט משתנה ומתרחב כל הזמן, חשוב לשים לב שתמיד יש לכם את הגרסה העדכנית ביותר (משהו שרצוי לעשות עבור כל התוספים דרך מסך התוספים בוורדפרס).
    אופטימיזציה של הקוד
    אופטימיזציה של הקוד בדרך כלל כוללת כיווץ של קבצים חיצונים (כל קריאה לשרת חיצוני מאטה את עליית הדף) או הזזה של קטעי קוד לסוף, מה שגורם לדף עצמו להופיע מהר יותר.
    תוסף מומלץ: Autoptimize
    שילוב של כמה תוספים ביחד
    בהתחלה סביר להניח שיהיו לכם רק מספר תוספים על השרת, אבל אתרים רבים מתחילים בקטן וגדלים מאוד לאחר מכן. הרבה מאוד בעלי אתרים מתקינים תוסף חדש כל פעם שהם רוצים לשפר את האתר, וזאת על חשבון המהירות שלו. לכן, תמיד כדאי לבדוק אם באמת צריכים עוד תוסף, או שאולי אפשר למצוא תוספים שמאחדים כמה תכונות יחדיו. לפעמיים מוצעות גרסאות פרו של תוספים קיימים עם תכונות שנמצאות בתוספים אחרים.

    השותפים שלנו

    Skip to content