• בלוג
  • מהו OPCACHE ואיך הוא יכול לעזור לאתר שלי?

מהו OPCACHE ואיך הוא יכול לעזור לאתר שלי?

    מהו OPCACHE ואיך הוא יכול לעזור לאתר שלי?

    פורסם ב 25-09-2019

    בהמשך למאמר בו עסקנו בנושא זיכרון המטמון הידוע גם בשם-cache memory, נרחיב היום על סוג נוסף של זיכרון מטמון מצד שרת האירוח/אחסון של האתר.

    לפני שננסה להסביר מהו OPCACHE ואיך הוא יכול לעזור לאתר שלי, אנחנו צריכים להיות עם הבנה ראשונית של כמה מושגי יסוד בהבנת הפעילות של האתר מול השרת, ממש על קצה המזלג.
    אתרי האינטרנט באופן עקרוני (ונניח עכשיו בצד את עניין עולם ההפניית של מערכת ה- DNS זה כבר נושא לשיעור שלם) הם בעצם מערכת של תיקיות, קבצים ומסד נתונים ממשיים ובעלי נפח הנמצאים בשרת פיזי (אולי אפילו שרת וירטואלי או פתרון ענן כלשהו, אך בסופו של יום יש קופסא ממשית שמחזיקה את הוירטואליזציה של הדברים שמתפקדת ממש כמו המחשב בבית שלכם) ברחבי הרשת. הגולשים מגיעים אל השרת ש”מחזיק אצלו” את האתר באמצעות הדפדפן שלהם.
    השרת יכול להגיע במגוון פלטפורמות ותצורות עם מפרטים מגוונים בצד החומרה והתוכנה.
    החלוקה העיקרית היא בין שרתי microsoft לשרתי linux (האחרונים נחשבים לנפוצים יותר בתחום שרתי ה web בעולם).
    שרת ה web הוא בעצם סוג מחשב גדול וחזק המפעיל מספר מערכות ושירותים. השירותים(services) הבסיסיים בהקשר לפעילות הבסיסית של האתר הינם: שירות ה web-server, שירות מסד הנתונים- mysql/sql ושירות ה PHP שהיא שפת הקוד מצד השרת האחראית בגדול על תיווך הפעילות בין מערכת האתר לשירותים האחרים בשרת (למשל להביא/להעלות תוכן ממערכת האתר אל מסד הנתונים. מערכת ה WordPress לא יכולה לדבר ישירות מול מסד הנתונים ולכן היא משתמשת ב PHP-שפת השרת בכדי לבצע את הפעולות הנ”ל).

    הקוד מצד השרת (back-end) לא חייב להיות בהכרח בשפת ה PHP אך ברוב המקרים בשרתי linux שיטת העבודה מוגדרת בתצורת lamp.

    אוקיי, אז פחות או יותר הבנו מי נגד מי ומה קורה מאחורי הקלעים באתר ה WordPress הקטן והחמוד שלנו.
    עכשיו נוכל להבין כי פעילות ה OPcache נועדה לייעל את ביצועי ה PHP ע”י שמירה בזיכרון הזמני בשרת של סדר הפעולות הנדרשות עבור התפקוד והפעילות באתר.
    לצורך ההמחשה, גולש בשם דוד ביקש להגיע לעמוד יצירת הקשר באתר שלנו. ה PHP בשרת היה צריך לבצע מספר חישובים ופעולות הקשורות לבקשה המסויימת הזו אל מול מספר רכיבים בשרת. דוד מקבל את עמוד יצירת הקשר שביקש ואילו ה OPcache עכשיו יזכור בצד את כל הפעולות הנדרשות לבצע כאשר הגולש הבא (שלמה) יבקש גם את עמוד יצירת הקשר הנ”ל. זהו אומנם פתרון cache לא מלא ויעיל כמו שימוש בתוסף ייעודי במערכת האתר, אך זהו כלי חשוב שבמקרים רבים נותן שיפור משמעותי (הן מצד מהירות פעילות האתר והן בצד הפחתת העומסים בשרת).

    הגדרת OPCACHE בממשק ה- cPanel

    ה OPcache פעיל מגרסאות PHP5.5 ומעלה. ניתן להגדיר אותו באופן עצמאי דרך ממשק ה cPanel תחת:
    קטגוריית ה Select PHP Version.

    נוודא כי opcache פעיל ובמידה ולא יש לסמן ולאשר ב set as current:

    זהו, כעת יש את Opcache ב PHP 7 (במידה ויש גרסאות PHP נוספות בשרת, יש לבצע את הליך הבדיקה/התקנה מול כל גרסה בנפרד)

    השותפים שלנו

    Skip to content